Ein time attpå
Kan du få trea til å slutte å vifte. Det er så ekkelt når dei lagar sånn vind», sa veslejenta. Ho tenkte litt feil, men var på sporet av en samanheng og ho fann raskt ut av det.
Å følgje eit førskulebarn på tur, kan vere
ei krevjande affære. Det blir nokre spørsmål å svare på. Ein må kunne gi
truverdig svar på kvifor nokre bilar har to eksosrøyr og kor mange bein det er
på ein tordivel. Ungar leikar dokter eller brannmann eller er ein omsorgsfull familie
som byter bleie på dokker og teddybjørnar. Ting skal prøvast i praksis. Derfor
er det naturleg å klatre i tre og henge etter knehasane frå ei alt for tynn
grein. Det blir nokre skrubbsår og skjennepreiker av slikt. Men dei blir også
mange nyttige erfaringar og mykje handfast kunnskap rikare.
I sine første leveår er ungar programmerte til å suge til seg impulsar. Dei prosesserer
effektivt den usystematiske straumen av inntrykk som dei fordomsfritt tek inn
gjennom alle sansar. Dei lærer mange ulike ting samtidig. Dei gjer det gjennom
leik og det går som ein leik.
Når dei byrjar på skulen, skal dei plutseleg
stablast på rad og rekkje i eit klasserom og lære slikt som politikarar og
departementet har bestemt og i same rekkjefølgje. Skulens læringsmål er ikkje
heilt i samsvar med slikt som seksåringar med spring i beina og brennande nyfikne
fluksens treng svar på. Slikt blir det uro og høglydte protestar av.
I åra etter seksårsreforma har vi auka timetalet i grunnskulen tilsvarande to heile skuleår.
Vi brukar meir pengar på skulen enn andre land det er naturleg å samanlikne oss
med. Men resultatet er
magert. Dagens skuleborn korkje les eller skriv betre enn foreldra deira
gjorde, fortel forskarane oss. Noko må gjerast, meiner Høgre. Partiet vil forlenge
skuledagen med ein time for alle klassetrinn gjennom heile grunnskulen. Det skal
også gjelde seksåringane. Det er trass alt betre for dei å gå på skulen enn på
SFO, meiner nestleiar i Høgre, Tina Bru. Ho fekk støtte frå sin eigen son, som
er i målgruppa og som gjerne ville bli
skulegut. Læring er gøyest, meiner han.
Kva fortel dette oss, anna
enn at heime hos familien Bru og hos Høgre er læring noko som skjer på skulen. Fri
leik må reknast som underhaldning og tidtrøyte, også for seksåringar. Lærarar
er trøytte og motlause etter alle sine
kampar for å få elevar med masse energi og nysgjerrigheit til å sitje
stille ved pulten og høyre etter. Forslaget
om endå meir vaksenstyrt undervisning for seksåringane er tankelaust, meiner professor
i pedagogikk ved NTNU, Maria Øksnes. Ho understrekar at barnestyrt leik er ei viktig
kjelde til læring.
Då
seksåringane skulle inn i skulen - aller mest på grunn av mangel på barnehagelærarar
- var det ikkje ende på kor mykje fri leik det skulle bli på barnetrinnet. Det motsette
har skjedd. Politikarane lagar rammene og departement og direktorat overstyrer
lærarane, som sukkar over test- og rapporteringsregimet som gleder byråkratiet,
men stel tida frå elevane. «Leiken har tapt i skulen. Skuletradisjonen har
overtatt», meiner professor Elisabeth
Bjørnestad, som leia evalueringa av seksårsreforma.
Mykje tyder på at mange seksåringane hadde hatt det betre med eitt ekstra år i
barnehagen. Foreldre har vore skeptiske til klasseroms-eksersisen for
seksåringane i alle år. Då må ein forundre seg over Høgre som vil pøse på med
endå fleire dyre tiltak som ikkje verkar.
Kommentarer
Legg inn en kommentar