Barnearbeid
Tidleg
krøkjast, som god krok skal bli. Først best å få bøygd nakken over skjermane.
I den vakre dokumentarfilmen Barndom skildrar filmskaparen
Margreth Olin ungane i Aurora barnehage
på Nesodden. Ho fortel historia utan kommentarar og forteljarstemme. Ho er tett
på, men likevel på respektfull avstand.
Som Steiner-barnehage har Aurora så langt fått unntak frå den 20
år gamle reforma som flytta seksåringane over i skuleverket. Her får seksåringane
vere kongar i barnehagen i staden for engstelege førstereisungar på rekkje i klasserommet.
Filmen følgjer samspelet
og konfliktane mellom ungar som leikar,
kranglar, prøver ut sine innfall og fantaserer svimlande fritt i alle retningar.
Ungars eruptive fantasi slår gneistar i form av idear og innfall som straks må prøvast ut.
Utan alt for mange sperrer prøver dei på halsbrekkande hopp og umoglege klatreprosjekt.
Ungar kan leve seg inn i eit tilvære som havskilpadde eller overtek den vonde personlegdommen
til ein sjørøvar som kjølhaler smårollingar. Dei glir problemfritt mellom
fantasiverda i og dagleglivets trivielle aktivitetar og lærer av begge delar.
Lite av dette er planlaus tidtrøyte og
barnestrekar, viser Margreth Olin. Bodskapen hennar er: Leik er arbeidet til
borna og bør respekterast som det.
Samtidig - i ein annan barnehage - klumpar ei lite gruppe born seg
saman. Dei er ute. Det er snø på bakken. Dei har på seg vinterdressar og
strikkeluer. Dei står bøygde over ein Ipad. Barnehagen brukar skjermen som
pedagogisk hjelpemiddel heilt ned i 18 månaders alder, fortel den stolte styraren
til Bergens Tidende: «Mange av desse borna skal ut i jobbar som enno ikkje
eksisterer. Alle må rekne med å møte
avansert teknologi i ei eller anna form. Det handlar om å førebu dei til dette»,
forklarar ho.
Like godt å få ungane over i skulen først
best, meiner Kristin Vinje, utdanningspolitisk talskvinne for Høgre. Ho vil
framskunde skulestarten med eitt år. Ungar skal
på plass i pultrekkjene alt som fire- og femåringar: «Det er viktig med
tidleg innsats. Skulestart for femåringar vil kunne gi store gevinstar i form
av læringsutbytte for alle og auka verdiskaping»
.
For vi har inga tid å misse, om vi skal greie oss no når oljen
tek slutt og vi skal forsvare vår levestandard i ei usikker framtid. Uplanlagt
leik er springande og lite målretta, medan vaksne pedagogar kan leie energien
på rett veg. Borna skal gjerast til gagns menneske, det vil seie gode
skattebetalarar, som alle er mest mogleg like og flinke i pluss og minus. Då må
ein tvile på nytten av å henge etter
beina i eit tre eller å tygge på ein meitemakk. Heller matematikk og språk enn
å kaste bort barndomstida med å jakte sabeltigrar i blomsterbedet.
Vi
kallar gjerne ungane for det gåtefulle folket, for vi forstår ikkje
vitsen med alt dei har for seg, desse
små innbyggjarane i barndommens rike. Men ligg dei med grønt snørr i nasen og
forkjøler seg på ein fuktig grasbakke,
ivrig opptekne med å plukke frå kvarandre ein død tordivel, så sett deg
på hendene dine og ikkje forstyrr. Ungane er på jobb!
Kjetil Tandstad
Kommentarer
Legg inn en kommentar