Møte på midten
Det er meir enn eit halvt hundre år sidan eg
med brask og bram melde meg ut av statskyrkja. Det var ein kraftig protest i ei bygd der statskyrkje-medlemskap var
like sjølvsagt som å vere med i folkeregisteret.
Soknepresten skreiv inntrengande tilbake at han «nekta» å gjennomføre utmeldinga utan ein alvorleg
samtale først. Eg måtte minne han om min grunnlovsfesta religionsfridom før han
gjorde si embetsplikt.
Det var naturlegvis godt meint når soknepresten
ville snakke fornuft til ein forvirra ungdomsopprørar. Men det nytta ikkje. I dag er den mjuke maktbruken som vi kjende så
kvelande, i stor mon borte. Gudsfornektarar og kyrkjegjengarar kan møtast på
midten og oppdage at dei har eitt og anna felles.
60-talet var ei heilt anna tid. I familiar flest var det ei avis, ein radiostasjon, eit lite utval av
ganske like bøker. Den lutherske varianten av kristendommen var statsreligion. Forkynninga
byrja i heimane og på søndagsskulen. Frå ein var sju, tok grunnskulen over. Så var det konfirmasjonen, som i praksis var
obligatorisk. Vi måtte legge fram underskrifter som bevis at vi hadde vore med
på eit visst tal gudstenester og/eller bedehusmøte gjennom året. Og vi gjorde
som dei forlanga. Å få prestehanda på hovudet på konfirmasjonssøndagen var
sjølve inngangsbilletten til vaksenlivet.
Det mangla ikkje på gode krefter som ville
leie oss inn på den smale sti. For oss stod kakaoen og skuffekakene og den
moderlege omsorga på bedehuset vel så mykje for den breie veg. Den meir spennande smale vegen leia til mørkets
gjerningar i og rundt ungdomshusa. For å
kome dit måtte vi gå eller sykle på ubrøyta vegar over lange avstandar
utan hue og i glatte småsko. Heim frå dans var det berre jentene som fekk
skyss.
Kristenfolket var autoritetane på rett
og gale. Alternativ var det knapt, i alle fall ikkje i det gode selskap. Dei danselystne
vart haldne i øyrene og kristenflokken fronta kampanjane mot sex før ekteskapet,
langt hår og piggtrådmusikk. Spesielt rock vart det åtvara kraftig imot. Spelte
du platene baklengs, kunne ein høyre djevelens stygge røyst, vart vi fortalt.
Det var naturlegvis heite diskusjonar i kristendomstimane, men dei vaksne visste
alltid best: Kom til oss. De treng ikkje
å kjenne dykk sikre i trua. Skulle det likevel vise seg at de tek feil og vi har rett, så får de evig liv som ein
bonus, lokka læraren og la saka fram som
vinn-vinn. Som om det skulle ha vore snakk om eit medlemsskap i Sykkylven Gjensidige
Branntrygdelag, fnyste vi i friminuttet. Slik pragmatisk livssynsstrategi hadde
ingen appell blant idealistiske femtenåringar.
Så følgde tiår med uforsonleg kampar om
sjelene. Men nye tankar sprengde seg fram. Kristenflokken vart mindre, makta
deira i samfunnet minka. Den overdrivne interessa for sex og kjønnsliv hos
andre vart mindre viktig. Nestekjærleik og internasjonal solidaritet kom høgare
på dagsordenen. Dei tabloide oppslaga om prestemenn med blodige baby-dokker på kyrkjetrappa hadde
ikkje lenger det same mobiliserande effekten i abort-debatten.
Då ein pensjonert biskop og ein ung representant for Åpen kirkegruppe turnerte kysten og debatterte homofili rundt tusenårsskiftet,
sat eg ved sida av ein av mine gamle lærarar. Vitnemålet til den unge skeive debattanten
gjekk inn på han. «At dette skulle vere eit så vanskeleg problem, har eg i
grunnen aldri tenkt over», sukka han. Han hadde vore lærar for ungdom i fire tiår.
No vaiar regnbogeflagget frå offentlege flaggstenger. Det
blir lytta til swing og rock og drukke vin utan at ein treng å frykte for sitt etterliv. Kristenfolket
har tilpassa seg eit anna samfunn og knip seg fast ein stad rundt sentrum i
politikken. Også dei sintaste gudsfornektarane har blitt eldre og har til dels stange
horna av seg.
No er det først og fremst tvilen vi har
felles. Og tvil må til, om ein vil unngå å gå i eigne fotspor heile livet
gjennom. No kan vi sitje og duve hofte mot hofte på kyrkjebenkane medan vi nynnar
til «På leit» med rockepresten Bjørn Eidsvåg:
«Skråsikre blikk står i kø for å
komma på skjermen
meiningar summe som fluer - eg e lei heile svermen
store ord flyr tett forbi
dei vil fanga meg, men eg vil ver' fri
eg vil 'kje bli gjort te rein mekanikk
sånn at kunsten å leva bl
(Nyss sommar24)
Kommentarer
Legg inn en kommentar