Auremarka - historikk
Auremarka har ei lang og rik historie å fortelje.
Vi kan feire plyndrande vikingar. Men vi kan også fokusere på fredelege
bronsealderkvinner med makt og teknologisk innsikt som levde halvtanna tusenår
før.
Det er berre å velje, for sykkylvshistoria er innhaldsrik og her er stoff nok for
alle. Det er så langt gjort arkeologiske funn etter minst 20 - 30 hus med ulike
alder. Dei eldste gjenstandane frå denne er frå
ein jegerkultur som huserte her for 8000 - 9000 år sidan. Dei første
gardsbusetnaden ein har funne spor etter er frå 3000 - 4000 år bakover i tid.
I dette perspektivet er den store Gildehallen ein har funne tuftene av, nærast ein moderne bygning. Det er lett å tenkje at alt er vikingtid. Men det er kortare tid frå dagens samfunn til vikingtida (790 – 1066) enn det er frå vikingane og tilbake til dei første jordbrukarane som pløgde åkrane sine på Aure om lag 1000 år f. Kr. Likevel, då Gildehallen vart bygd, var det kanskje fleire hundre år før vikingtida tok til.
For historia er lang. To ting er spesielt for Sykkylven: Det eine er at funnområdet ligg i eller kloss inntil sentrumskvadraturen. Det andre ermangfaldet og at funna illustrerer sågodt korleis landet heva seg når isen smelta og at folket følgde etter når havet trekte seg tilbake.
I
diskusjonen om kva som skjer og skal skje på Auremarka har det vore ein del
forvirring om omgrep og historiske epokar. Dette er eit forsøk på å summere
opp. Dei som vil gå djupare inn i det, kjem eit godt stykke lenger ved å lese
fylkesarkeolog Bjørn Ringstads glimrande bok Aura-Pål sitt rike, som det framleis er
nokre få eksemplar att av til sals ved museet i Sykkylven.
STEINALDER:
(10.000 – 1800 f Kr.)
(Eldre steinalder 10.000 – 4000 år f. Kr.
Yngre steinalder 4000 – 1800 f. Kr.). Steinalderfolket var jegerar og nomadar. Typiske
funn etter steinalderfolk er pilspissar, små knivar og økser av
flint eller kvartsitt. Funn frå buplassar viser at maten var villsvin, gråsel, elg,
bjørn, ekorn og oter, lomvi og ulike variantar av torskefiskar pluss urter
og nøtter. I eldre steinalder var det jakt på reinsdyr med ledegjerde der dei
jaga dyra utfor stup. I yngre steinalder er det registrert ein stor folkeauke,
truleg på grunn av at det første jordbruket med fe og åkerbruk
breidde seg og gav mat til fleire.
AUREMARKA:
I steinalderen låg Auremarka for en stor del under vatn. For 10.000 år sidan stod havnivået om lag
40 meter høgare enn i dag og for 6000 - 8000 år sidan om
lag 17 meter over dagens nivå. Dei
eldste funna er gjort i bakken ovanfor sletta og er frå steinalder, ca 2500 - 4000 f. Kr. Blant funna er bl.a.
mikroflekker (Rellingmarka) og ei slipt trinnøks (Kildehaugtomta). Jordbruket oppstod ofte på tampen av steinalderen, men det er uvisst om det også skjedde her i Sykkylven.
BRONSEALDER
(1800 – 500 f Kr.) (Eldre bronsealder 1800 - 1100 f. Kr. og yngre
bronsealder frå 1100 – 500 f. Kr). Bronse, som perioden har fått namn etter, var lett å forme, men
eigna seg dårleg til reiskapar. Framleis brukte dei dolkar av flint, felte tre med
flintøksar og kutta kornet med flintknivar. Den dyre importerte bronsen vart
først og fremst brukt til å lage religiøse
gjenstandar og statussymbol.
Nokre
typiske trekk ved bronsealderen:
Samfunn:
Bronsealdersamfunnet var eit stammesamfunn med eit krigararistokrati som bygde
sin posisjon på våpenmakt, men også på prestisje som bygde på tilgang til bronse og andre importerte varer. Det
var tydeleg stor handelskontakt internt i sør-Skandinavia og med
Kontinentet. Det var truleg eit samfunn leia av høvdingar, som hadde makt
på grunn av militær styrke og rikdom skaffa gjennom handel. Krigarsymbolikk er
det lite av i bronsealdergravene. Det kan tyde på at det var ein fredeleg
periode.
Landbruk: Det var eit godt og
varmt vêrlag og gode forhold for landbruk. Landbruk vart for alvor måten å livberge
seg. Kveg, sau og hestar vart teke i bruk som husdyr. Mindre og enkle
hus utvikla seg til langhus, til bruk både for både folk og fe. Eit godt bevart
funn av eit treskipa langhus frå Solberg gard ved Sarpsborg fortel om reisverk
av tømmer, veggene fletta av kvist og halm og klint tette med leire, strå og kumøkk. Det er
same teknikken som også er brukt på bronsealderhuset på Auremarka.
Religion: Gravene er den viktigaste kjelda til kunnskap om bronsealderen. Truleg
var her ei rekkje heilagstader i samband med busetnadene. Alt i
bondesteinalder la ein ned verdfulle gjenstandar av flint og rav som gravoffer.
I dei fine gravene frå bronsealderen ligg det markert mange fleire kvinner enn
menn. Kvinnegravene er også rikare utstyrte med våpen og prydgjenstandar. Smykke
og til dømes bronseøkser til rituelt bruk vart senka i myrar eller gravne ned i bakken.
Helleristingar viser menn med store øksar og reiste fallosar eller
menneske om bord i skip. To tusen år før vår
tidsrekning dukkar også dei store flotte bronselurane opp i offerstadene. Gjenstandane blir
ofte ofra parvis.
Frå ca 1100 f. Kr. blir dei døde i gravene kremert. Slik elden
frigjorde bronsen frå malmen, skulle sjela frigjerast frå kroppen gjennom eld.
Bronsealdermennesket dyrka den livgjevande sola. Labyrinten vi kjenner frå
Vartdal-fjella og frå store delar av Europa elles meiner ein er frå
bronsealderen og vere eit solsymbol.
Helleristingane viser sol og ulike solsymbol og bilde av lange,
slanke skip (langskip). Bilde av våpen er sjeldne. Derimot er det
bilde av hestar, fiskar og oksar. Hjulet vart avbilda både som
solsymbol og herskarsymbol. Det flottaste offerfunnet i Norden er
Solvognen frå Trundholm i Danmark frå ca 1400 år før Kristus:
Den elegante bronseskulpturen framstiller hesten som dreg solvogna med
sine seks hjul over himmelen.
Tekstilar
og klede: Når folk vart fastbuande, knekte også
bronsealder-kvinnene koden med veving. Gravfunna viser at folk gjekk i kjortlar
og side skjørt. Ei ung jente i ei grav i Danmark (Egtvedt-piken) hadde eit
kort trådskjørt og ein topp som verkar forbløffande moderne. Heilt i byrjinga
av bronsealderen var smykka enkle og nesten utan dekor. Mot slutten av
bronsealderen er det utvikla fantastisk intrikate mønster. Bak
på ryggen bar kvinnene ofte ein liten flat rund boks av bronse som var
rikt dekorert. Dette var nok den tids handveske.
Andre smykke var halsringar, armringar og såkalla
brillespenne som dei brukte for å halde kappa saman. Vi finn også svært
forseggjorte rakeknivar og pinsettar. Kleda var gjerne av plantefarga
tekstilar: kapper, kjortlar, trøyer. Dei fleste menn frå denne
perioden var glattbarberte. Sveisen var viktig både for kvinner og menn. Kvinnene
har gjerne oppsett hår, av og til også eit fint hårnett for å halde på frisyren.
Mat. Mykje av
menyen var nok steinaldermat. Dei veida fugl og rein i fjellet, dei
plukka egg, bær og urter, dei fanga fisk i elva og i fjorden.
Mot slutten av bronsealderen var dei også godt i gang med jordbruk på
Auremarka. På Håvoll i Ørsta er det funne bein etter storfe. Korndyrking kom i
gang. Urkornet (svartkorn) og bygg er nokre av sortane dei hadde, men kanskje
også kveite. På andre bronsealder-buplassar har ein funne restar av
skubbekverner som dei brukte til å male kornet med. Vi reknar med at dei også
bryggja øl. Øl har jo status som det flytande brødet gjennom så heile vår
historie. Egtvedt-piken i Danmark - 1400 år før Kr. - hadde
med seg ein liten neverbutt i grava. I den var det spor etter
kveitekorn, tyttebær eller tranebær, pors og honning. Det kan sjå ut som øl med
smakstilsetting.
Kvinnesamfunn: Arkeologen Marija Gimbutas frå Litauen såg bronsealderen som ei samling fredelege og tolerante samfunn utan store forskjellar i makt og eigedom. Ho antyda at kvinner kunne vere leiande i styringa av samfunnet. Denne styreforma vart seinare overmanna meir mannsdominerte kulturar sørfrå. (Kurgan-hypotesen)
Teorien er omstridd, men:
«Det er tydelig at kvinner
hadde en form for religiøs eller rituell rolle i bronsealderen.
Smykkesettet sammen med klesdrakten med fokus på spiralornamentikk tyder på en solkult, eller/og en
fruktbarhetskult der utvalgte kvinner hadde en sentral rolle, kanskje til og
med ledere. Den økte deponeringsskikken av kvinnelige gjenstander som offergaver støtter teorien om kvinnens
viktige rolle innen religion/ritualer, skriv arkeolog Michelle Louise
Pettersen ved Universitetet i Bergen i si masteroppgåve.(2014)
Ho peikar på at offer
vart gitt til kvinnelege guddomar og at kvinnene var sentrale i ofringa.
Gravhaugane til kvinner var større og rikare utstyrt. Det kan tyde på at
kvinner var en del av handelsnettverket. Kvinnene var dei som vevde tekstilane.
Ho meiner kvinnene også handla og delte tekstilteknologien med kvarandre. Dei arbeidde også med leire
og laga kar til matlaging. Og sidan kvinnene truleg også laga leirformene til
bronsegjenstandane, kan ein også tenkje at dei også bestemte
forma på gjenstandane. Slik kan ein tenkjer seg at det var kvinnene som
bestemte designet og stod bak dei seks registrerte stilendringane som skjedde
i løpet av bronsealderen, skriv ho.
AUREMARKA: Dei mest
konkrete spora etter dei tidlege Aurebøndene er dei mange
furene etter arden som vi finn under matjorda på Auremarka. Dei eldste klart
definerte husa på Auremarka er frå yngre
bronsealder, 700 - 600 år f. Kr .(nord for
Sykkylvsbladet). Førebels er det identifisert fire hus, men spor frå fleire hus i
nærleiken kan vere like gamle.
Men Auregarden er eldre. Dei eldste
C14-dateringane er frå stolpehol frå noverande
p-plass ved Coop er datert 1155 – 915 f. Kr.
Ein har diverre ikkje greidd å finne noko
system i stolpehola, men det er svært sannsynleg
at det er eit gardshus. Vi har altså grunnlag
for å seie at det truleg har vore drive landbruk i dette området i minst 3000 år. Det er
ikkje utenkjeleg at vi kan trekkje utviklinga av den første garden tilbake til slutten av yngre steinalder, altså for 3500 - 4000 år sidan,
skriv Bjørn Ringstad i boka Aura-Pål sitt
rike.
JARNALDER: ( 500 f Kr -
1030 e Kr.)
Inndeling: Eldre jarnalder 500 f Kr til 550 e Kr. Romersk jarnalder 0 – 400 e. Kr. Folkevandringstida 400 – 550 e. Kr) Yngre jarnalder: 550 – 1050 e. Kr. Merovingertida 550 – 793 e Kr.
Inndeling: Eldre jarnalder 500 f Kr til 550 e Kr. Romersk jarnalder 0 – 400 e. Kr. Folkevandringstida 400 – 550 e. Kr) Yngre jarnalder: 550 – 1050 e. Kr. Merovingertida 550 – 793 e Kr.
Samfunnet var styrt av småkongar og rettsfellesskap i
delar av landet. Den politiske samlinga av Noreg
byrja på slutten av 800-talet. Jarn revolusjonerte heile samfunnet. Det
galt reiskapar, og spesielt våpenteknologien. Reiskap og skipssaum av
jarn førte til at ein kunne lage betre skip. I motsetning til bronse kunne ein
utvinne jarn frå lokale ressursar (myrmalm).
Rundt år null var truleg Noreg sjølvforsynt med jarn og hadde utvikla
ein avansert produksjon. Betre skip førte til meir handel og vi finn spor etter
stor kontakt med omverda: romerske gullmyntar, sverd, glasbeger, kjelar, auser og
bronsestatuettar frå dei romerske provinsane. I yngre jarnalder er det aukande
handelskontakt austover og i vikingtid var kontakten stor både austover og
vestover. Norske eksportvarer var blant anna fangstprodukt, kleberstein og jarn
og dei bytte til seg myntar og edle metall, klede, glasvarer og smykke.
Folkevandringstida (400 - 450 e. Kr. ) var ei uroleg tid i Europa. Hunarar og gotar spesielt vandra inn i Europa frå 300-talet og framover. Det skapte krigar og store omveltingar. Noreg slapp unna slik innvandring og erobringar. Nordmenn hadde drive handel alt før folkevandringstida, spesielt med det jyske og det tyske området. Overgang frå romartid til folkevandringstid er her i landet prega av ro og kontinuitet både når det gjeld gravskikkar, byggjeskikk og handverkproduksjon.
Jordbruk: Etter år 0 var det ekspansjon i landbruket. Dyrking av bygg og havre, lin og ein del urter var vanlegast. Reiskapar av hakke, trespade og ard som utvikla seg til ein plog med jarnbeslag. Til å skjere kornet brukte ein jarnsigd. Vanlege husdyr var hest, ku, sau, gris og høns.
Religion: Åsatru – trua på dei gamle
norrøne gudane - dominerte fram til kristninga av Noreg rundt år 1000 - og
ei god stund etterpå.
Tekstilar og klede: Klede av ull og lin var
vanleg. Sko av skinn.
Vikingtid: I dagleg
tale snakkar ein gjerne om vikingtid som om det er ein stor æra i den
nordiske historia. Men vikingtida er ganske kort - og blir rekna frå år 790 – til ca
1060 – altså ein periode på eit par hundre år.
Vikingtida
var ei ekspansjonstid. Klimaet var mildare. Det var folkeauke i Skandinavia.
Med sine raske skip og sin nådelause krigsteknikk gjorde vikingane seg
gjeldande med krig, sjørøveri, plyndring og handel frå Kiev i aust til England
og Irland i sør.
På Vestlandet var det mangel på jordbruksland, noko som førte til kolonisering av Island og Grønland. Handelen med Europa auka kraftig og ein fekk sikra tryggare handelsruter mellom Skandinavia, Friesland og England. Den teknologiske utviklinga var stor og gjorde landbruk og fiske, våpen og båtar meir effektive. Politisk fekk vi kongar med større makt enn dei tradisjonelle småkongane. Finansiering av hærtoga mot lokale høvdingar som både Olav Trygvason og Olav Haraldson (Digre - seinare den Heilage) under samlinga av Noreg, var sølv som i stor grad henta frå hærtog og plyndring av kloster og byar i England og Irland. (Tore Skeie: Hvitekrist. Gyldendal 2018)
AUREMARKA: Det kan
sjå ut til at det meste av
Auremarka er dyrka opp i år 0 – altså kring 90 mål. Truleg var det mest dyrking av korn i åkrane medan husdyra gjekk
i utmarka. Litt nord for bronsealderhusa er det funne to hus frå førromersk jarnalder (350 – 100 f Kr). Dei har vore
12,5 - 15 meter lange og vel 5 meter breie med 6 -7 par takberande stolpar.
Gavlveggene var avrunda. Golvet har vore av leire. I eitt av husa var det
spor etter grue. I det andre ser det ut til å ha vore ei kokegrop.
Desse husa liknar bronsealderhusa, men ser ut til å ha vore meir forseggjort
og regelmessige og noko større. Dei liknar hus som er funne på Mo i Ørsta,
Fiskå i Vanylven og Espeset i Herøy. Byggjeskikken på Sunnmøre ser ut til å ha
vore ganske lik.
Det vart også funne eit mindre hus/uthus på Sparebanktomta, datert til 400 f. Kr. Fire - fem
meter frå dette huset var det spor etter ei samtidig kokegrop. .Dei fleste
arkeologiske spora som er tidfest med 14 C-metoden til romersk
jarnalder/folkevandringstid (0 - 570 e Kr.)
Så langt har ein spor etter minst ti hus i området mellom Aure sentrum og klyngetunet
Auregarden. Langhus: Det best dokumenterte huset her er 39 meter langt,
plassert aust-vest med to rekkjer takberande stolpar. Ei stripe mørk jord markerer ytterveggene. Det er truleg vore
brukt leire til golv. Truleg har dette langhuset vore delt inn i tre: bustad,
fjøs og verkstad/lager.
Gildehall:
Like ovanfor kyrkja er det funne spor etter ein av dei største bygningane frå førhistorisk tid i Noreg. Dateringa er noko uviss, men truleg frå år 500 til 750 etter Kristi fødsel.
Huset har vore 56 -57 meter langt og 9 -10
meter breitt, altså ei
grunnflate på 500 - 560 kvadratmeter. Langveggane har
vore svakt bøygde slik at huset var breiast på midten. Stolpehol og avstanden mellom dei
viser at det må ha
vore brukt grov tømmer. Ytterveggene kan ha vore av ståande plank plassert mot ein liggjande
svillstokk.
Det er ikkje utenkjeleg at dette huset kan ha hatt høgare midtskip i to etasjar. Det ser ut til å vere spor etter døropninga i austre ende av nordre langveggen. Det har truleg vore fleire dører. Sentralt i huset er det funne restar av ein større avlang eldstad og i vestre delen er det også funne spor etter gruer. Ein veit ikkje sikkert om eldstadene høyrer til langhuset eller om dei har vore i andre hus som er bygd på denne tufta seinare.
MIDDELALDER
500 – 1500 e Kr.
Omgrepet Middelalder/Mellomalder brukar vi om perioden frå den katolske kyrkja fekk ei viktig rolle i
Noreg og fram til reformasjonen som førte til eit brot med pavekyrkja.
Høgmiddelalderen (1130 -
1350) var ein periode med blomstring og auke i folketal og byvekst.
Kyrkje og konge styrkte makta si og kontrollerte innbyggjarane gjennom
administrasjon, lover og skattar. Noregsveldet var størst rundt kong Håkon Håkonson etter 1240.
Svartedauden og fleire etterfølgjande pest-epidemiar herja frå 1340-åra. Folketalet gjekk drastisk
tilbake. Frå 1319 delte Noreg konge med
Sverige og Danmark i Kalmarunionen og då middelalderen sluttar, blir Noreg styrt frå København.
AUREMARKA:
Aure heldt fram med å vere sentrumsgarden i Sykkylven. Aure var den første kyrkjestaden. Den eldste skriftlege kjelda
nemner Aure som kyrkjestad i år 1325. Seinare er kyrkja nemnd i Aslak Bolts si jordebok frå 1432.
Men ein gravstein av marmor (178 cm lang) med ei tresida topp – som på ei likkiste – er av ein type som ein kallar kisteforma stein. Denne gravsteinen finst ved kyrkja den dag i dag. Denne kisteforma steinen tyder på at grava er frå 1100- eller 1200-talet. Det peikar mot at her har stått ei kyrkje her på same tid. Det er sjeldan å finne denne type kisteforma gravsteinar her i landet. Enkelte forskarar har antyda at det må vere han som reiste den første kyrkja som er heidra på denne måten.
Men ein gravstein av marmor (178 cm lang) med ei tresida topp – som på ei likkiste – er av ein type som ein kallar kisteforma stein. Denne gravsteinen finst ved kyrkja den dag i dag. Denne kisteforma steinen tyder på at grava er frå 1100- eller 1200-talet. Det peikar mot at her har stått ei kyrkje her på same tid. Det er sjeldan å finne denne type kisteforma gravsteinar her i landet. Enkelte forskarar har antyda at det må vere han som reiste den første kyrkja som er heidra på denne måten.
Utanfor sørveggen i koret til marmorkyrkja på Giske ligg det også ei slik kisteforma grav av marmor. Aure var
nemleg garden til Aura-Pål, som er den første historisk kjende personen som vi kan knyte til Sykkylven. Han er
omtalt i Snorres kongesoger. Aura-Pål var Pål Skofteson
(1100 – 1160). Han
var av Giske-ætta (Arnungane) og lendmann. Kanskje var han den første kyrkjebyggjaren.
Han var son av Skofte Ogmundson, også lendmann. Skofte kom på kant med kong Magnus Berrføtt i ein krangel om ein arv og drog frå landet. Han tok med dei tre vaksne sønene sine. Pål fekk ikkje vere med fordi han var for ung. Skofte og sønene drog med fem skip via Flandern og Frankrike og gjennom Gibraltar. Ferda deira var kanskje først og fremst ei handelsferd, men blir av mange rekna som den første korstoget frå Noreg. Skofte døydde i Roma i 1103. Også sønene hans døydde på ferda. Men andre deltakarar i ferda kom heim, «nokre frå Jerusalem og andre frå Miklagard (Konstantinopel/Istanbul)", skriv Snorre.
Aura-Pål budde kanskje ikkje fast på Aure i heile sitt liv, men i alle all lenge nok
til at det var naturleg å kalle han opp etter Auregarden. Nokre har meint at han flytta frå Giske til Aure under borgarkrigen fordi det var
tryggare inne i fjorden. Aura-Pål var truleg den som overtok Giske-godset etter farens død. Ei av døtrene hans vart gift med Kolbjørn på Grebstad,
ei anna til Stadheim i Sunnylven.
Gudbrand i Vik: I 1344 er han riddar av høg byrd og eigar av garden Vik. Han skal ha
vore son til Berdor Berdorsen på Barstad opg veldig rik. Det knyter seg eit eit
nokre segner til han:
De eine er at han vitja broren
Rovepå Ringstad i Stranda ein gong for å
sjå på fine husa han hadde bygd seg. Ja, dette er no noko anna enn revehyttene
ute i Vik, hadde broren sagt. Det kunne han ikkje ha sitjande på seg. Ha nskal
ha kalla saman store mengdrer arbeidsfolk og felt alle dei finaste furene i skogen mellom Jarnes og
Tusvika. Det var så mange folk i arbeid at det gjekk med ie heil tønne med smør
til flatbrøda dei hadde med. Tømmeret
fløtte han over fjorden som ein tømmerflåte. Han bygde store og svære hus. Frå
husa gjekk det ei geil med høge gjerde på kvar side ned til sjøen. No kunne
Rove kome på besøk. Men han vart ståande å banke på den høge nye porten ei heil
stund, heilt til broren kom og let opp for han.
I følgje ei anna segn var han ikkje fornøgd med vegen frå Vik. Han fekk derfor hellelagt
heile vegen frå Vik til kyrkja på Aure.
(Per Svein Tandstad: Gudbrand i Vik. Årbok for Sykkylven 2014)
Ei tredje segn fortel om avtalen om minne-øl. Segna fortel at den formuande Gudbrand var segnomsust fordi han ein gong skal ha gitt ei raus gåve til kyrkja. Gåva vart gitt på det uttrykkjelege vilkåret “at Giverens Navn skulde efter hans Død aarlig erindres ved et Drike-Gilde, som maatte holdes på Oure Kirkebakke. De vide og at en Tønde Øll hvert år (…) af Sognefolket blev udtømmet til den førnevnte Mands erindring”, kunne Hans Strøm fortelje i Søndmørs Beskrivelse nokre hundre år seinare.
Historikaren Bjørn Jonson Dale greip
tak i denne overleveringa. Han har rekna tønna med kraftig gildeøl om til
vanleg pils når det gjeld alkoholstyrke. Han kom til at det denne dagen vart
sett til livs om lag 800 halvlitrar. Det var kanskje så mange som 60 såkalla
ølføre menn i bygda. Det vil seie at dei konsumerte øl tilsvarande 13
halvlitrar til manns.
Opplevingar på
Auremarka
Auremarka har nokre ekstra fortrinn framfor andre fornfunn som
kjem til syne rundt om i landet. For det første det lange spennet av historia frå steinalder til vår tid.Det vil seie at vi har ei
lang smørbrødliste av ting å formidle.
For det andre: At dette området finst kloss i tettstaden Aure. Det vil seie at
tilreisande vil finne butikkar, kafear og andre tilbod som er interessante i nærleiken og at aktiviteten på Auremarka kan styrke tilbodet i sentrum. For det
tredje: Vi har spor etter ei av landets største førhistoriske bygningar. Her har
det budd storfolk.
Byggjesteg
1: Førhistorisk
tun: Det planlagde førhistoriske tunet med steinalder, bronsealder og kanskje også etter kvart jarnalderhus, kan ein få til med dugnad. Bronsealderhuset er tenkt innvigd
våren 2020. Dugnadsgjengen tenkjer også å få opp ei enkel steinaldergamme og labyrint av steinar/heller etter
modell frå Vartdalfjella. Eit gjerde for å avgrense tunet bør også på plass.
Aura-Påls vener tenkjer oss at tunet
kan brukast av skular og barnehagar på dagtid og av lag og organisasjonar på kveldstid. Her kan ein lage mat over open eld og fortære kortreist mat og drikke. Tunet er også tenkt som ein arena for bogeskyting, riding,
ulike historiske leikar og konkurransar og handverkskurs. (lage bogar og piler,
knivmaking, nålebinding osv).
Museet vil truleg kunne ta på seg å selje billettar og guide
turistar som kjem innom om ikkje det blir for mange. Dei er alt i gang med slik
formidling til skuleelevar. Ei lita utstilling av oldsaker er på plass i museet og er vere ein fin inngang til
aktivitetar på Auremarka. Museet har
barnebogar og piler, plastvillsvin til å skyte på og sikkerhetsnett som voi
truleg kan bruke Men museet kan ikkje ta på seg å drive aktivitetar kveld,
helgar og om sommaren. Det er ikkje
pengar til vikarar. Her må ein arbeide for å skaffe andre som kan vere med –
frivilligeeller lønna skuleelevar.
Det
ville vere stas om vi kunne ha ein skulelev i tunet gjennom
sommarsesongen,skulgreied o
Den/dei kunne vere kledde i bronsealderkostyme og lage
bronsealdermat,dei kunne fortelje historia og demonstrere handverk.. Ein
ungdom vil koste pluss minus 200 kroner timen. Fem dagar ganger fire
timar vil koste røffly 4000 -5000 kroner veka. Ein person i åtte-io veker:
40.000 - 50.000 kroner. Kan vi søkje midlartil eit slikt prosjekt frå Sykkylven
kommune, Handelsforeininga? SNU? Bemanna bronsealderhus ville vere
eit flott tiltak for å setje Sykkylven på turistkarte.t
Byggjesteg
2: Vernedekke. Tuftene av den store Gildehallen er verna
fordi arkeologane vil ha høve til å grave meir i tuftene enn dei alt har gjort. Det
er viktig at spora i jorda får liggje i
fred. Den kommunalt nedsette Auremark-komiteen foreslo eit vernedekke i
skifer over tufta til den mest 600 kvm store bygninga frå folkevandringstida. Tanken er å bruke denne plassen som ligg inntil
Kyrkjeparken som ein ekstra festplass. På skiferdekket kan folk stå tørrskodde ved 17. mai-arrangement
og friluftskonsertar. Med Kyrkjeparken og Bronsealderhuset og fin utsikt utover
fjorden like i nærleiken blir ein fin plass å spasere og sitje ned.
Tanken er å lage ein skiferplass
der ei enkel omramming i tømmer viser kor stort Gildehallen var. Døropningar
vil vere markert, ei grue kan byggjast rett over der den opphavlege grua stod.
Stubbar som markerer dei berande stolperekkjene inne i huset. Desse
stubbane kan ein sitje på, eventuelt bruke som plankar som kan tene som benker. Stubbane skal kvile på
metallbeslag slik at treverket ikkje rører ved underlaget. Dette hindrar at stubbane rotnar og det gir
det oss høve til å montere inn underlys som vil lyse svakt under
stubbane og slik gi eit inntrykk av dimensjonane på hallen når det er mørkt.Møre Trafo har lova
Aura-Påls
vener 25.000 kroner til lysanlegg på plassen.
På grunn av dei verdfulle spora i jorda kan ein ikkje grave djupare enn plogdjupna (maks 30 cm) der skiferen skal leggjast ned. Den sjølvdrenerande jorda på Auremarka gjer at det heller ikkje er naudsynt. Avtorving og eit sandlag (evt. på duk) til å legge skiferen i bør vere nok. Det er viktig at ein legg opp til enkelt vedlikehald. Det må gå an å køyre over plassen med plenklippar for å stusse graset som etter kvart kjem til å vekse opp i fugene. Vi har tidlegare sjekka prisen på skiferen og kom fram til ein kostnad på 400.000 kroner. I tillegg kjem arbeidet, sand osv.
Byggjesteg 3: Gildehallen. Gildehallen er eitt av dei største husa frå førhistorisk tid som er funne i Noreg og skriv seg frå perioden 500 – 750 e. Kr. Byggjesteg 3 går ut på å reise eit bygg som i størst mogleg grad er slik Gildehallen ein gong har sett ut. Men korleis såg det ut? Det veit vi eigentleg ikkje så mykje om.
Det arkeologien kan fortelje oss, er grunnrisset av bygningen,
talet på stolpar og dimensjonen på dei osv. Det er funne leire i øvst i stolpehola. Det tyder på at hallen har hatt leirgolv. Det er ikkje bevart
sikre spor etter ytterveggene i huset, men det vart funne eit par mørke striper i det nordaustre delen av huset. En av
desse er truleg merke etter ein svillstokk. Det andre kan vere merke
etter takdryppet. Langveggane var svakt bogne og huset var altså breiast på midten. (Sjå Bjørn Ringstad: Aura-Påls rike frå side 65.)
Får vi bygd ein Gildehall, vil ein
ha eit lokale med plass til mange menneske. Her vil det vere mogleg å servere mat og drikke til cruiseturistar og
bussgrupper. Gildehallen kan brukast til servering i samband med
Sykkylvsdagane. Her kan ein invitere på steinaldermat, utdrikkingslag med viking-tema og servere ulike former
for tradisjonsmat.
Her
kan ein demonstrere vevteknikk og nålebinding, skinnhandverk og arrangere bogeverkstad.
Bondeorganisasjonane bør engasjere seg for å vise fram tre - fire tusen år gamle landbrukstradisjonar. Bondens
marknad og gardsbruk som er interessert i å levere kortreist mat til Gildehallen bør også inviterast med.
Eit levande bronsealdermiljø om sommaren vil ha ein tydeleg
stoppfunksjon for turistar som no køyrer gjennom Sykkylven. Ein Gildehall ville
vere eit landemerke og ein attraksjon i ei etterlengta turistsatsing i
Sykkylven.
Gildehallen er ei for stor oppgåve for frivillige organisasjonar,
dugnadsgrupper eller kommunen åleine. Bygging og drift må skje i kommersiell regi med kommunen som
tilretteleggjar. Kommunen må avgjere om
ein vil prioritere dette prosjektet og gi den starthjelpa som trengst.
Kommunen må ta initiativ til ein organisasjon (stifting og/eller
AS) som gjer det mogleg å selje inn prosjektet til
investorar som kan tenkje seg å satse på turisme i Sykkylven på profesjonelt vis.
- gjennomføre ei regulering av gildehalltomta og skaffe dei nødvendige løyve til å byggje. Dersom prosjektet er
tilnærma gryteferdig frå kommunen si side vil det vere enklare å hente inn kapital.
Kjetil Tandstad
Kommentarer
Legg inn en kommentar