Bilen min får du aldri
Vi er villige til å ofre mykje for å berge klimaet. Men vi ofrar ikkje bilen.
Vi kjeldesorterer og plukkar plast. Vi prøver å reise mindre med fly og
et økologiske gulrøter til middagen. Men så er det bilkøyringa, som klima-aktivistane
også vil ha oss til å kutte ned på. Nei og atter nei, skrik vi lydlaust
innvendig. Skal vi tilbake til den tida då vi sykla til butikken i regnvêr og sjangle
oss heim att med fulle plastnett på kvar side av styret?
Nei, bilen greier vi oss ikkje utan. Han
er uvurderleg som framkomstmiddel. Vi brukar han også som paraply når det
regnar og vi skal ein snartur til postkassa. Vi kunne naturlegvis gått til fots til treningssenteret
som ein del av trimmen, men det synest vi ikkje vi har tid til.
Så
er det det at har ein først brukt bortimot ein halv
million kroner på bil, vil ein nødig øyde pengar på bussbillettar. Ein kjenning
hadde bilen på service. Han såg litt forkomen ut og smilte letta då vi tilbaud skyss. Han kunne naturlegvis ha teke bussen,
sa han. Men det var minst tjue år sidan sist og han visste sant å seie ikkje korleis.
Har sjåføren framleis pengeveske? Eller brukar dei Vipps?
Bilen er
vår kyrkje, noterte forfattaren Karsten Alnæs. Bilen er i alle fall ei naturleg
forlenging av heimens hygge og ro. I bilen kan vi vere for oss sjølve. Vi spelar musikken
vi likar og kan synge både så falskt og så høgt som vi berre vil. Køyrer vi
eigen bil, er vi heime, sjølv om vi heimanfrå.
Dei
fleste av oss køyrer etter kvart elektrisk. 2022 var det første året det vart køyrt
fleire kilometer med elbil enn fossilbil. Ni av ti nye bilar er i dag
elektriske. Det går altså rette vegen. Men å ha elbil gir inga syndsforlating i
miljørekneskapen.
Også elbilen skal produserast, noko som krev
både energi og råvarer. Sjeldne metall trengst til batteria. Dei tunge
doningane slit kraftig på asfalten. Det beste for klimaet ville vere om vi stiller
i busskuret og deler lagnad med usertifiserte
skuleelevar og avskilta eldre.
Men
seier ein slikt, får ein høyre så øyro flagrar. Skal vi altså vi, bygdefolk som
vi er, også stille oss opp på haldeplassen og vente på ein buss som kanskje alt
har gått? Nei, buss er for byfolk! Restriksjonar på privatbilen må du dra endå lenger
ut på landet med!
Det
er forresten ikkje bygdefolk som brukar privatbilen mest. Veit de kven som
køyrer privatbil lengst av folk i Oslo og i Alta? Det er folk i Oslo. Fakta
sant: Oslo-folk køyrde 11.704 km på vegane i fjor. Altaværingen køyrde1.535 km
kortare i same tidsrom. Men då er det
ikkje korrigert for snøscooter og køyrerein.
Dei flinkaste kommunane til å la privatbilen
stå er Værøy og Røst i Nordland, Kvitsøy og Utsira i Rogaland og Hasvik i
Finnmark, melder Statistisk Sentralbyrå. Bygdemiljø alt saman. Men også øyar. Når
ein nesten ikkje har veg å køyre på er det ikkje så imponerande å vinne
konkurransen om å la privatbilen stå.
Meir spennande: Kven kan vi henge ut som miljøsyndarar?
Nabokommunane Gjerdrum og Nannestad i Akershus og Åseral og Bykle i Agder er
verstingane. Også dette bygder og utkantar. Er det rånekulturen?
Nyss
sitt nedslagsområde ligg litt over gjennomsnittet i landet. Personbilar i Sykkylven køyrde kortast med 9.751 km i fjor. Stranda kommune litt meir med 10.290 km. Til samanlikning køyrde gjennomsnittsbilen
i Ålesund heile 10.916 km i fjor. Byen
er versting, også på våre kantar. Men det skal ålesundarane ha: Dei har trass alt mykje lenger veg til hyttene
sine enn vi som bur i indre strok.
I gjennomsnitt brukte vi bilen til å
køyre 31 km per dag i fjor. Det brukte vi 45 minutt på. Resten av døgnet står bilparken
parkert og ubrukt. Mange av oss har to bilar i garasjen. Vi har kanskje råd til
det. Men ein snerten elsykkel tek mindre plass.
Kommentarer
Legg inn en kommentar