Kulturkraft inst i fjorden
Kulturkraft
inst i fjorden
Eit aktivt ungdomslag
utan gjeld med eit vakkert og moderne utstyrt samlingshus er nok ein fjern
draum i mange lokalsamfunn. UL Samhald har vore eit kulturelt kraftsenter inst
i Sykkylvsfjorden i 125 år. Ingen ting tyder på at det skal bli med det.
Som så mange andre stader stod også ungdomshuset i
Straumgjerde til nedfalls rundt 1990 og drifta av laget var sporadisk. Før
det hadde generasjon på generasjon gått
til ungdomslaget for å møte jamaldringar og kome heim med både nyttig kunnskap
og verdfulle kulturopplevingar. Då forfallet på ungdomshuset vart så synleg at
det kom seriøse forslag om riving, trødde gamle lagsmedlemmene til og kalla inn
til dugnad. Det vart ikkje berre oppussing og oppgradering, men også eit nytt påbygg.
Falma og delvis overmåla akantusrankar vart skrapa fram att og friska opp av
hendige veteranar i nær kontakt med Fylkeskonservatoren. Sidan har god
lagsdrift, ein årviss påskerevy og ei raus testamentarisk gåve har sikra det
tradisjonsrike ungdomslaget i lang tid framover.
Kraftsenter
Åra før 1900 var ei einståande blomstringstid for den
frilynde rørsla. Ungdomslaget og lagshuset har vore det kulturelle kraftsenter i
Straumgjerde heilt sidan det kom i gang i 1895. Velledalen og sentrumskrinsen
Aure i Sykkylven fekk sine frilynde ungdomslag eit par år tidlegare.
Nye politiske vindar ruska
i tradisjonane i desse tiåra før unionsoppløysinga i 1905. Striden for eit
uavhengig Noreg og for lausriving frå svensk overherredøme hadde skapt ei sterk
nasjonalkjensle. Ungdomslaga vart effektive formidlarar av krav om nasjonalt sjølvstyre,
demokrati og allmenn røysterett. Den frilynde ungdomsrørsla tok også eit
oppgjer med pietismen og fremja ein meir livsglad og inkluderande kristendom.
Dei frilynde tok opp kampen for sine hjartesaker gjennom ei
rik kulturmobilisering. Forfattarar og
komponistar leverte materiale til deklamasjon og allsong. Eldfulle talarar
reiste rundt og spreidde kveik og inspirasjon. Dei vart modellar og føredøme.
Den lokale ungdommen fekk songar å syngje og litteratur å lese. Lagsarbeidet
lærte dei å opptre i forsamlingar. Ungdomslaget vart ofte moderorganisasjonenf
for andre lag og foreiningar, som skyttarlag, folkebibliotek, kor og korps.
Under det heile låg felles ideal og ei felles tru på norske verdiar, norsk
kultur og norsk språk. På slutten av 1800-talet var det ulovlege reine norske flagget å sjå også i Straumgjerde
på 17. mai.
Mobilisering
Mobiliseringa gjorde seg ikkje sjølv. Det måtte eldsjeler
til. Og ikkje minst,ugdommen og dei nye tankane måtte ha ein stad å halde til. 1. desember 1895 møttest ein flokk frå Tandstad skulekrins saman for å
skipe eit frilyndt ungdomslag. «Ungdommen kommer sammen som finder det for
godt, til samtale om nyttige emner, sang, oplesing av litteratur, samt til
påhørelse av foredrag», heitte det i første paragraf i dei første lagslovene. På
skipingsmøtet møtet vart læraren Ole Strømme vald til formann. Med i styret var
også Karoline Klokkehaug (varaformann) og Lars E. Strøm. Rundt 40 medlemmer
teikna seg som medlemmer, blant dei også nokre gifte karar. Den 19 år gamla
lagsleiaren Ole Strømme skulle seinare bli lensmann, stortingsmann og frå 1933
sosialminister i Mowinchels regjering. Som for så mange andre skulle
engasjementet i ungdomslaget heime bli ein viktig skule og eit springbrett til
vidare utdanning og utvikling.
Hamskifte
Mykje nytt hadde
røska opp i det tradisjonsbundne bondesamfunnet. Slutt på teigblandinga,
utflytting frå klyngetuna, nye dyrkingsmetodar og mekanisering i landbruket. Frå
Amerika skreiv sambygdingar heim om nye tider i arbeidslivet, nye tankar og
oppfinningar. Ungdommen greip dei nye
tankane i flukta og ville gjere seg gjeldande.
Nokre veker etter skipingsmøtet samla medlemmene seg i ei
røykstove for å høyre Ole Strømme fortelje korleis kristendommen hadde påverka
dei menneskelege forholda. Det er enno mykje heidenskap i kristne land, men den
ville bli borte etter kvart, meinte han. Etter kvart vart det mange foredrag
med emne frå vitskap og politikk.
I desember 1986 var temaet korleis ungdommen skulle oppføre
seg. Lagsmedlemmet Ole P. Strømsheim peika på dårlege trekk ved dagens ungdom –
manglande opplysning, drikking og nattereking. Det som måtte til var opplysning
og kristendom. Andre som hadde ordet, peika på at ungdommen mått lese
litteratur, halde aviser og følgje med i tida. I ungdomslaget kunne dei
utveksle kjensler og tankar. Ungdommen skulle tenkje på Gud. «før de onde dage
kommer og de naar dig, om hvilke du må sige: de behage mig ikke», hevda ein av
innleiarane. Men ungdommen måtte også få
lov til å glede seg. «Fekk dei ikkje lov til det, ville dei bli trøytte av livet her, avdi dei ikkje fann nokon hugnad i
det».
22. desember var diskusjonstema «Anstendighet i klesdrakta».
Innleiaren meinte spesielt jentene burde kle seg vakrare og at gutane var alt
for kjedelege i klesvegen. Andre som tok ordet, peika på at det måtte vere anstendigheit
også i tale og veremåte. Ein skulle ikkje vrake sitt gode morsmål og ein måtte
framstå med verdigheit. Denne gongen var fleire av dei frammøtte provoserte til
å ta ordet – også eit par jenter, noterte referenten fornøgd.
Varamannen
Det gjekk ikkje lang tid etter skipinga før ungdomslaget kom i gang med sitt eige blad – det
handskrivne medlemsbladet som skulle lesast opp på lagsmøta. Dei kalla han
Varamannen. Namnet sette tonen, det skulle vere både alvor og skjemt. Slik
presenterte han seg:
«Eg er nok liten
og turr og skrinn
aa gjere storverk eg aldri vinn
men hugs eg strevar
så godt eg kann
Dykkar trufaste Varamann»
Lagsbladet gjekk langt i å verne anonymiteten til skribentane.
«Forfattere der ikke ønskjer
å give sine navne for redaksjonen, er ikke pliktige dertil, kun forbeholder
redaksjonen sig at tillempe så som ortografi», var prinsippet. Det skulle bli
den tids Twitter. Her kunne det kome skarpe meiningar, sladder og artige
replikkar, utan at nokon kunne vite heilt sikkert kven som hadde kome med dei. Det
fekk fleire til å våge å vere med. Det var trening i skriving og lesing, men og
i toleranse og romslegheit. Det var ytringane som skulle diskuterast, ikkje
personen som kom med dei.
På eit møte i 1899
vart det gjort vedtak om å investere i ei fane til ungdomslaget. Det var
naturleg å ta kontakt med fanemålar Ole Ekornes. Han kom frå Sykkylven, men
hadde slått seg ned i hovudstaden. Medan Ole Ekornes måla på fana i Oslo, rasa
diskusjonen om kva namn som skulle brukast. Dei hadde eit vedtak frå eit
medlemsmøte om UL Straumar, men det kom protestar. Namnet knytte laget for tett
til sentrumsgrenda. Ut på våren tok det til å haste, om dei skulle få fana
ferdig til nasjonaldagen. Nytt vedtak vart gjort. Samhald skulle vere namnet, «så
sant ikkje fanemålaren alt hadde sett det første namnet på fana. I så tilfelle skal
laget heite Straumar.»
Rodde for fana
Vedtaket gjenspeglar at medlemmene både kunne vere stridbare
og pragmatiske. Namnestriden var kanskje ein medverkande grunn til at fana
ikkje kom med mjølkebåten til Straumgjerde i tide. Då ho ikkje hadde kome
kvelden før nasjonaldagen og framleis låg på posthuset i Ålesund, tok dei gode naboane
Carl og Karl Tandstad affære. Etter ein rotur på fire mil var dei framme i
Ålesund om morgonen og fekk ut fana. Så rodde dei fire mil heim og nådde festen
om ettermiddagen. Det høyrer med på historia at Karl Tandstad også var med på
ro-konkurransen om kvelden og tok medalje.
Laget tilpassa seg onnene og fiskeperiodane. Aktiviteten i
laget var stor frå desember til midten av januar og frå mars til påske. Nesten
alle reiste på vinterfisket i februar. Vår og sommar var det travelt på
gardane. Mellom onnene vart det arbeidd flittig for ungdomslaget. Femte dag jul
1912 gjekk ein stor draum i oppfylling. Ungdommen kunne ta i bruk det nye
samlingshuset, som bar namnet «Vaarvon». 19 år gamle Henrik Straumsheim hadde
skrive songen til eit publikum på 500 denne kvelden: «I kveld me møtest under
eigen kvelving og gledebylgjer gjennom barmen gjeng».
Braut seg inn for å danse
Eit stort dugnadsarbeid hadde blitt lagt ned. Pengegåver frå
bygdefolket og frå dei mange sykkylvingane som arbeidde i tømmerskogen i
Amerika hadde kome inn til lagskassa. Huset var i mur og vakkert utsmykka med
rosemåling. Ungdomslaget og huset skulle gi bygda eit mangfaldig kulturelt
og organisatorisk løft.
Her skulle det vere
plass for ulike meiningar. Men dei store stridsspørsmåla handla ofte om dans og
drikk. Det var ikkje sjølve dansen, men alt det førte med seg som uroa leiinga
i laget. Dansinga førte med seg alkohol og tilhøyrande umoral, meinte dei.
Røynsler andre stader viste også at dansen tok fokus vekk frå meir høgverdig
ungdomslagskultur. Men presset frå menige medlemmer og grasrota var sterkt. Dei
unge ville danse. Søndagen 20. april 1913 var det marknad med korsong og musikk, foredrag
om Florence Nightingale og korsong. Etterpå var det leik og d......i kjellarstova, skreiv referenten forsiktig.
2. juledag året etter
fekk formannen gjennom eit forslag som skulle regulere dansinga. Det skulle
vere forbod mot dans på vanlege ungdomslagsmøte, men det kunne organiserast
festar med dans nokre gongar i året om det var fleirtal for det. I september
1920 måtte formannen gi skarp refs til ungdommen, som fleire gongar hadde brote
seg inn i ungdomshuset og dansa. Eit forslag frå styreformannen understreka
alvoret i saka og vart samrøystes vedteke: Styret i ungdomslaget skal for
framtida utan unntak drage folk til ansvar etter straffelova om dei dansa i
ungdomshuset utan løyve.
Skogreising og blandakor
Lagsaktivitet var høg og stabil frå tiår til tiår. Medlemstalet
låg gjerne rundt 90. I 1930 arrangerte ungdomslaget 18 samkomer, tre festar,
tre dansar og ein korgafest. Fem år seinare: 15 samkomer, to festar, ein
marknad og tre dansar. Arrangementa på ungdomshuset var ikkje det einaste
ungdomslaget bala med. I 1926 kjøpte ungdomslaget grunn og planta skog. I 1937
distribuerte ungdomslaget 28.000 skogplantar til grunneigarane i krinsen.
Ungdomslaget hadde
sitt eige songlag. Frå mellomkrigstida var namnet Straumgjerde blandakor.
Ungdomslaget skipa også idrettslaget Ringen. I lange periodar var det trening
og linjegymnastikk i kjellarsalen. Ungdomslaget hadde også eiga boksamling frå
1899. Ungdomslaget engasjerte seg også for at Sykkylven kommune skulle få
nynorsk som administrasjonsspråk og kyrkja skulle ta i bruk den nynorske
salmeboka. Ungdomshuseet var den sjølvsagte staden for kurs og foredrag og eit
mykje brukt selskapslokale.
Fjellvandring
Ungdomslaget slo også eit slag for fjellvandringar. I 1919
var det felles utflukt til Straumshornet, den knapt tusen meter høge og spisse tinden
som reiser seg over Straumgjerde. Dei starta nedanfra i samla flokk. Før dei
byrja på siste etappe var dei innom setra
Hindaholen og fekk surmjølk og stølsmat å styrke seg på. Aldri før hadde det vore eit så stort følgje på
fjelltur og aldri så mange jenter med på turen, heiter det i referatet.
Amatørteater var ein viktig del av arbeidet i ungdomslaget
sentralt og lokalt. Noregs Ungdomslag gav ut hefte med skodespel ein kunne velje i. Noregs
Ungdomslag kunne også tilby teaterlærarar og instruktørar. Ein av dei var laget
sin eigen Ola Straumsheim. Etter kvart vart det også kino. I 1927 kunne ein kunne
ein sjå En herregårdssaga etter Selma Lagerløfs roman og filmar som Arnljot
Gjelline og Brudeferden i Hardanger i ungdomshuset Vaarvon. Laget kjøpte eige
filmapparat i 1952.
Forslag om riving
Som så mange andre stader gjekk laget inn i nokre vanskelege
tiår mot slutten av 1900-talet. Ungdomshuset vart mangelfullt vedlikehalde. Det
kom forslag om riving. Men driftige folk tok tak og sette i gang ein storstilt dugnad. I 2001 var
første etappe i restaureringa av Vaarvon ferdig. I 2007 fann laget ut at
ungdomshuset ikkje var stort nok. Det vart vedteke å byggje på ei ekstra fløy
for å få plass til eit romsleg sminkerom og betre inngangsparti.
I 2001 kom laget i gang med sin årlege revy som sidan har
fylt salen seks gongar over tre dagar kvar påske. I jubileumsåret var førebuingane
til den 19. påskerevyen på rad i gang då Korona-viruset sette ein førebels bom
for revyarbeidet.
I dag står huset der som eit smykke i bygda, med ein
høgthengande Godt vern-prisen frå Fortidsminneforeininga i glas og ramme på
veggen. Ungdomshuset kan kan konkurrere med moderne kulturhus når det gjeld
lys- og lydteknikk. I ungdomshuset skal ein framleis arrangere revy og
allsongkveldar, her går det føre seg bryllaup og femtiårsfeiringar og hit kjem
artistar som Terje Albrigtsen og Jørn Hoel stadig tilbake fordi dei veit dei
blir godt mottekne og at teknikken er på topp. Etter at skulen vart nedlagt i
fjor, frykta mange at folketalet i krinsen skulle gå tilbake, men innbyggjarane
er optimistiske. Dei veit dei framleis kan møtest under eigen kvelving og kan
ha ei verdig ramme rundt sine kulturopplevingar
og eiga skaparglede.
(Jul på Sunnmøre 2020)
Kjelder:
Protokollar for UL Samhald.
Kjetil Tandstad og Eldar Høidal: Ungdomshuset Vaarvon 100
år.
Kommentarer
Legg inn en kommentar