Synske hjelparar
Synske hjelparar
I meir
enn hundre år hjelpte bestefar Karl og tante Olga menneske over store delar av
landet med sine synske evner. Det er ei påkjenning å vite for ein skeptikar,
men eit hundretal takkebrev og truverdige folks vitnemål er det vanskeleg å sjå
bort frå.
Det skal
ha vore ein fin og varm søndag ettermiddag. Ein middelaldrande ungkar skal ha
vandra lystig gjennom gardane på Straume. Kvar skal den karen i kvitskjorta,
undra nokre gubbar på ei trapp. Eg skal fram til Dravlaus og frie, var svaret.
Karane
skratta. Dei visste kven det var som var gifteferdig på den flate og fine
garden nedst i Velledalen, ei fin og ferm jente på vel tjue år. Kva skulle vel
ho med ein halvgamling frå eit nordvendt bygslebruk ute i fjorden?
Men
Synske-Karl frå Tandstad fekk verkeleg sitt ja denne dagen. No ja, ein kan
alltids vere frimodig og spørje, når ein veit svaret på førehand, kommenterte
bygdefolket. Det hadde alltid vore noko underleg med denne karen. Svigerdottera
visste ikkje heilt kva ho skulle tru då Karl i trumål fortalde henne følgjande
om kvifor han hadde blitt gift med Lovise: Han hadde vore på denne garden i
Velledalen på bygningsarbeid ein gong mange år tidlegare. Der såg han ei
lyshåra småjente som sprang i tunet. Som eit blink hadde det plutseleg stått
tindrande klart for han: Der spring jenta som skal bli kona mi!
Historiene
om bestefar min er mange. Eg har fått dei fortalt mange gongar, både i
familien, frå naboar og frå vilt framande menneske. Folk har spurt meg om eg
har dei same evnene til å finne att ting. Eg har gjerne svara som sant er, at
med meg er det mest motsett. Nokre gongar har det vore litt brysamt, som når
det endar i ein prinsipiell diskusjon om rasjonalitet kontra overtru. Eller
verre: ein blir varmt omfamna som meiningsfelle av dei sterkt truande. For,
meiner mange, aksepterer ein først at det er noko som heiter synske evner, bør
ein også stå vidopen for fenomen som varme hender, trommereiser og
kjerubar som legg att engledun i prinsessesofaer.
Noko
veit vi heilt sikkert. Bestefar
var fødd i det Herrens år 1869. Frieriet må ha skjedd i rundt 1908. To år
seinare gifte i alle fall den 41 år gamle småbrukaren og bygningsarbeidaren med
den 22 år gamle Lovise Drabløs frå Velledalen. Foreldra til bruda skal ha vore skeptiske,
dei tenkte nok økonomi, men til slutt gav dei etter. «Og glad
var no eg», brukte bestemor å legge til når ho fortalde historia.
Bilda som
finst, er av nyare dato og viser ein alvorleg, tilårskomen og litt tungfør Karl
Tandstad. Dei kan gi eit feil inntrykk. I ungdommen var han ein spreking, Han kunne gå på hendene på mønet når dei feira eit
nybygg. I 1899 rodde han og naboen fram og tilbake til Ålesund på ein kveld og
ei natt for å hente ut de nymåla ungdomslagsfana frå Ålesund postkontor slik at
dei skulle få henne tidsnok til 17. mai-feiringa i Straumgjerde. Han tok også
premie under kapproinga same kvelden, går det fram av festreferatet i
protokollen til ungdomslaget Samhald.
Han var
sosial, likte å fortelje og treivst spesielt godt saman med born. Naboen
Norvald Tandstad fortel at då han braut ei ski som gutunge, var det meir
naturleg å gå til Karl enn til foreldra for å få hjelp. Han var så mjukhjarta
at han alltid var bortreist når det var slaktetid. Det måtte kona ta seg av med
innleigd hjelp, kunne naboar hovudristande fortelje.
Han var
elles frilyndt ungdomslagsmann, måla enkle skilderi og skreiv nokre ufullkomne
filosofisk-religiøse dikt. Han prøvde seg også som felebyggjar og spela til
husbruk. Både han og kona Lovise var religiøst interesserte og knytte seg etter
kvart til sekta som populært gjekk under namnet Dei fri-frie. Dette var ei
religiøs rørsle som hadde eit visst fotfeste i nokre sunnmørsbygdene.
Forsamlinga skilde seg frå tradisjonell statskyrkjeteologi blant anna ved at
dei hadde vaksendåp og ikkje ville akseptere Helvete. «Nei, eg kan no ikkje
tru at Gud er noko umenneske, heller», brukte dei å seie når dei vart
truga med den evige pine.
Då Karl
Tandstad døydde i 1951, hadde han vore kjendis i store delar av landet gjennom
meir enn eit halvt hundreår. Postverket hadde ingen vanskar med finne fram til
han, endå dei talrike breva som kom til han kunne ha adresser som Synske-Karl
på Sunnmøre, Vis-Knut på Vestlandet eller Tandstad-profeten. Ryet voks endå
meir då det vart kjend at dottera Olga hadde utvikla dei same evnene.
Olga
hadde merka at ho kunne sjå det skjulte alt som lita jente. Ho prøvde i det
lengste å ikkje bli synsk, har ho fortalt, ho var redd for at
folk skulle kalle henne spiritist eller det som verre var. Det skulle ho ikkje
tenkje på, sa faren. Dei synske evnene er ei gåve frå Gud. Vil ein det gode og
ikkje misbrukar dei, kan ein få gjort mykje godt.
Nølande
tok Olga opp samarbeidet med den meir robuste og eksperimentlystne faren. Det
var mange som søkte hjelp. Far og dotter sat lange dagar i stova, opna brev og
prøvde å finne ei løysing på gåtene dei vart presenterte for. Ungjenta var med
då Karl var invitert til ein nabo over fjorden for å høyre på ei
radiooverføring frå bryllaupet til dåverande kronprins Olav i Vår Frelsers
kyrkje i Oslo i 1929. Far og dotter refererte frå seremonien som om dei var
kommentatorar i eit fjernsynsprogram, fortalde ein som var til stades meir enn
seksti år seinare.
Då Karl
Tandstad var i tjueårsalderen, oppdaga at han stadig oftare at han såg
bortkomne gjenstandar for sitt indre auge. Arbeidskameratane på bygningsarbeid
skulle alltid gøyme reiskapen hans. Det vart til slutt rutine. Den synske rusla
saktmodig til gøymestaden og henta fram att hammar og sag utan å lage noko
oppstyr av det, fortel anekdotane.
Sau og
giftering
Framleis
er det ofte fri flyt av historier om husdyr og verdigjenstandar på avvegar når
eg møter eldre folk frå Vestlandet. Eg får historier om korleis dei synske har
fjerndirigert sine oppdragsgjevarar per post eller telefon til bortkomne hestar
og skorfaste sauer. Dei rettmessige eigarane har fått att sine forlagde
vinterfrakkar og gifteringar, gullklokker og pengebrev. Då krigen kutta
sambandet over Atlanterhavet, tok mange pårørande kontakt for å få vite korleis
det stod til utesiglarar og slektningar i Amerika. Dei synske hjelpte også
lensmenn og leitemannskap å finne fram til menneske som var meldt sakna.
Kontakten var oftast uoffisiell. Ikkje alle offentlege tenestemenn ville ha
slike kontaktar offentleg kjent. På den andre sida: I slike saker skulle ingen
ting vere uprøvd.
Blant
folk yngla historiene. Enkelte av dei vart ornamenterte nesten til det
ukjennelege, slik historier som vandrar på folkemunne ofte blir. Men dei fleste
anekdotene er nøkterne og godt underbygde med tid og stad og namngjevne vitne.
For både Karl og Olga var det viktig å dempe forventningane. Dei gjorde det
klart at dei ikkje kunne svare på alt. Nokre gongar fordi dei ikkje kunne sjå
den sakna gjenstanden. Nokre gongar kunne dei sjå, men ville ikkje seie noko.
Så sikre i si sak var dei sjeldan at dei ville peike ut ein tjuv. Andre gongar
tok dei direkte feil. Då orsaka dei seg
med at dei indre bilda hadde vore for uklare eller for tett på.
Men svært
ofte hadde dei synske forbløffande rett. Eit hundretal bevarte takkebrev og
mange truverdige vitnemål fortel om det. Eit stort tal intervju som Oddbjørn
Myklebust har gjort og gitt att i boka Synske hjelparar i hundre år dokumenterer
at mange er takksame for god hjelp. ”Vi følgde tilvisingane og akkurat der fann
vi det”, skriv dei tilbake. Den synske praksisen deira tok all deira tid. Dei
kunne svare på eit femtital brev i veka. Porto var ein stor utgiftspost. Til
slutt slutta dei å svare brevskrivarar
som ikkje la med svarporto. Nokre – men langt frå alle - la ved
ein pengesetel eller nokre frimerke som betaling for tipset.
Sjølve
meinte både Karl og Olga Tandstad at det ikkje var noko merkverdig med den
synske evna. Denne sjette sansen er sovande hos moderne menneske. Prøver og
øver ein, kan ein vekkje han til live igjen i sterkare eller svakare grad.
Kunsten er å tømme hovudet for forstyrrande tankar og konsentrere seg djupt.
Inntrykk utanfrå forstyrrar. Det nære er vanskelegare å sjå enn det som var eit
stykke unna. Då blanda det han visste om staden frå før seg inn og gjorde
bildet uklart, fortalde Karl.
Det var også vanskeleg å skilje ut personar
når det var mange andre rundt. Elles var det dei såg ikkje ulikt ein film.
Utfordringa var å greie å panorere ut for å få eit større utsnitt. Då kunne han
kanskje finne ein fjellformasjon, ein fjord eller eit hus som han kunne
bruke som landemerke og orientere seg ut frå.
Det stod
age av dei klarsynte. Nokre venta seg kanskje brennande blikk og skremmande
fakter. Det motsette var tilfelle. Dei såg heller litt fråverande ut. Du får gå
å leite der, og så får vi sjå kor det går, brukte dei å seie. ”Med en gang
man ser ham, maa man uvilkaarlig tænke: Er det mannen med de merkelige evner?
Jevn, rolig og naturlig sitter han og fortæller om sit syn, enkelt som han
fortælles selvfølgeligheter, var inntrykket ein journalist
frå Aalesunds Avis formidla i eit intervju med Karl Tandstad i 1928.
Det er
vanskeleg nok å akseptere at nokon kan sjå det som har skjedd i fortid eller
notid over store avstandar og gjennom fjell og vatn. Endå meir kontroversielt
er om ein også vil sjå fram i tid. Både Karl og Olga eksperimenterte med å sjå
inn i framtida, men på forsiktig vis. Dei var nøye med å seie at dette berre
var forsøk og selskapsmoro. Blant takkebreva finst det også nokre brev frå
jenter som hadde fått tips om korleis deira framtidige ektemenn ville vere.
Nokre år seinare skriv dei opprømte tilbake. Det dei hadde fått høyre om sin
tilkomande, hadde passa som hand i hanske. Ei av dei hadde skrive til han og
spurt kven ho skulle bli gift med. Mange år etterpå skreiv ho: «Eg kan no
fortelje dykk at alt De sa ville hende, hev gjenge i oppfylling. Eg vart gift
med den guten De skildra for meg og som eg den gongen ikkje kjende. No hev eg 8
born som De også fortalde at eg kom til å få». (Frå Oluf Blindheim: Dei
synske på Tandstad, Gula Tiden forlag 932)
Ut
gjennom mellomkrigstida vart namnet til dei synske stadig meir kjende. Dei
daglege brevbunkane voks. Naboane kom stadig med telefonbod. No tok også
avisene til å ringje. Det toppa seg då Roald Amundsen var sakna ved Nordpolen i
1925. Karl rapporterte frå korgstolen heime i stova på Tandstad.
Polfararen skulle flyge over Nordpolen, men
kom ikkje tilbake til avtalt tid. Flyet hadde ikkje radio og det var ingen
kontakt med omverda. Ei hel verd gjekk og lurte på om ekspedisjonen kom til å
greie seg.
Karl
Tandstad kunne fortelje avisene at flyet truleg hadde måtta naudlande i eit
råk. Han skildra korleis isen kom brytande mot flybåten då dei landa og korleis
mannskapet streva og arbeidde med å trakke snø og lage startplass. Han såg også
at ein av ekspedisjonsmedlemmene ramla i ei råk og med naud og neppe vart
berga.
- Denne
gongen kjem Amundsen att. Men det gjer han ikkje neste gong, sa Karl Tandstad.
Han fekk
rett i begge delar. Amundsen og mannskapet kom heilskinna heim, sjølv om det
var på hekta. Ut frå det de kunne fortelje, hadde den synske i stort gitt ei
heilt korrekt framstilling.
Neste
gong var tre år seinare. Den italienske generalen Umberto Nobile var sakna
etter eit tokt mot Nordpolen med luftskipet Italia. Verda heldt pusten igjen.
Polarpioneren Roald Amundsen drog endå ein gong nordover med fly – denne gongen
for å berge sin italienske kollega og konkurrent.
Denne
sommaren kom det meir enn tusen brev til Tandstad med spørsmål om korleis det
gjekk med Amundsen. Karl og Olga fortalde i avisintervju at det såg ut som at
sjøflyet hadde gått ned og landa fint i ei råk, men at flygemaskinen var
øydelagt. Ekspedisjonsmedlemmene arbeidde hardt med å gjere det flygedyktig
igjen. Nokre dagar seinare fortel Karl Tandstad til Aalesunds Avis at han ikkje
lenger kunne sjå Roald Amundsen. Han trudde han var død.
Kva som
eigentleg skjedde, veit vi ikkje sikkert, for ingen frå ekspedisjonen vende
tilbake og kunne fortelje. Men noko seinare fann ein fiskebåt ein av
bensintankane frå flybåten Latham. Det viste seg at bensininntaket var forsøkt
tetta med ei tilspikka trepropp. Det kunne sjå ut til at dei hadde teke laus
tanken for å gjere han om til ein ny flottør. Det var ikkje ei uvanleg naudråd
for denne typen sjøfly. I så fall har ekspedisjonsmedlemmene overlevde
naudlandinga og prøvd å reparere farkosten – akkurat slik Karl forklarte til
avisene.
Avisoppslaga, som vise seg å halde stikk, er eit slags bevis på at den synske evna eksisterer. Held ein det saman med om dei dei mange takkebreva – fleire hundre av dei er bevar, avisintervjua og vitnemåla, er det vanskeleg å tvile på at dei synske verkeleg har sett meir enn folk flest.
Litteratur:
Olaf
Blindheim: Dei synske på Tandstad. Gula Tidend forlag 1932.
Oddbjørn
Myklebust: En sans for mye. Olga Tandstad Skaue. Norild forlag 1988.
Oddbjørn Myklebust: Synske
hjelparar gjennom hundre år. Nabogarden forlag 2000.
Kommentarer
Legg inn en kommentar