Harde pakkar
Så er
dagen komen med si glede og barnlege lyst. TV-en er full av julemusikk og gamle
julefilmar. Juletreet er stivpynta med ei røys av gåver under som vi alle har
lyst til å kjenne på: Kven får den store der? Blir det hard eller mjuk
pakke på oss i år?
Slik tenkjer vi at det framleis er, i alle fall for dei
yngste, der dei sit med sine ipadar og spelkonsollar og gumlar ostepop i sofaen
medan dei ventar på grauten og ribba og julegåvene. Tida gjekk aldri tregare enn desse timane med spent
forventning, hugsar vi. Dei mjuke pakkane var greie nok. Men ein hard pakke kunne
vere ei bok, kanskje den siste om Hardy-guttene, meisterdetektiv Blomquist
eller om indianarguten Lerstrømpe i dei djupe amerikanske skogane.
Vi hadde ikkje TV den gongen. I femtiåra fann vi dramatikken
mellom permar. Det skulle ikkje mykje til før vår indre filmframvisar slo seg
på og rykte oss ut av kvardagen. Detektivheltane Frank og Joe Hardy vart livs levande. Vi hadde aldri vore
i Sverige eller Amerika. Likevel såg vi Astrid Lindgrens tungnemme skurkar og amerikanske indianarane
i full HD for vårt indre auge. I vaksen alder har naturlegvis den meddiktande
evna minka ein tanke og blitt mindre fargerik. Den flimrande skjermen har blitt
ein sterk konkurrent til boka for oss alle. Men framleis er det kjekt å lese og
kunne vere sin eigen kinomaskinist.
Same kva folk seier: Boka er framleis
vårt mest fullkomne litterære medium. Ho er lett å flytte på, går ikkje tom
for straum og plagar oss ikkje med reklame. Ho kan stå urørt i bokhylla i
generasjonar utan oppdatering for så å bli oppdaga og gi oppleving til ei
nyfiken sjel hundre år frå i dag. Men er det nokon som gler seg over harde
bokpakkar under treet lenger, spør vi oss, vi engstelege eldre.
For dagens unge er
det film og spel på skjerm som gjeld. Spennande historiene står i kø og vil bli
sett. Med maksimalt utpensla drama og utspekulerte farge- og lydeffektar får vi
spenninga rett i fanget. Ein treng ikkje lenger fantasere fram sine eigne
bilde. Disney og Marvel og Viaplay leverer dei fiks ferdig på netthinna, det
er berre å svelge unna. Derfor går vi
alle med dei same bilda i hovudet av Harry Potter og den vonde fyrst Voldemort.
Begge er ferdig uttenkte og forma av Potter-regissør David Yates og hans gode
hjelparar i studio.
Det er strålande gjort. Flotte manusforfattar, gode
skodespelarar og ufattelege summar er brukt for å lage filmane som barnebarna
kan late seg underhalde av på alle plattformer og når som helst. Men når filmen
er ferdig, er det då noko meir å dikte
vidare på? Eller visnar fantasien og den bildeskapande evna på grunn av
manglande bruk og all den åndelege ferdigmaten vi set til livs?
Eit gledesvrinsk frå gåvehaugen over ein hard bokpakke i
kveld vil i alle fall få denne gamle lesehesten til å humre fornøgd.
(Nyss 24.12.2021)
Kommentarer
Legg inn en kommentar