Bussulykka i Tynesstranda – eit femtiårsminne
Av Kjetil
Tandstad
To ungdomsskuleelevar vart drepne og mange
skadde då ein skulebuss køyrde av vegen i Tynesstranda i 1966.
Laurdag
3. september og stor stemning i skulebussen til Straumgjerde. Den sjette
skuledagen i veka var over. Helga stod for døra. Dei fire grøne skulebussane
frå Stranda og Sykkylven Billag vart fylte opp av skuleelevar frå 7., 8. og 9.
klasse ved ungdomsskulen for å ta fatt den lange vegen mot Velledalen og rundt
fjorden til Sørestranda og Hundeidvik. Blant dei rundt 30 elevane som var
passasjerar var det som vanleg eit lykkeleg lurveleven. Storøygde
sjuandeklassingar, med berre nokre vekers fartstid på den nye skulen, lytta
imponerte til dei store gutane bak i bussen som kunne skryte av sin erfaringar og sine forventningar til
laurdagskvelden.
Svak vegkant
Alt var
som vanleg då bussane køyrde etter kvarandre langs riksvegen innover mot
Tynesstranda. Ein møtande personbil køyrde til sides og stoppa. Tre bussar
passerte utan vanskar. Men då den fjerde bussen kom, rakna torva og som heldt
vegen og veggrusen på plass.
I eit
andelaust sekund som kjendest ut som eit minutt, seig den over på sida. Ei
stund verka det ut som den skulle stanse, men så slitna vegbarden heilt. Hjula
på høgre sida gjekk rett igjennom. Eit stort skrik fylte bussen då bussen tippa
over. Eit nytt andelaust sekund gjekk medan
bussen tapte fart og det nesten verka som den ville leggje seg til ro på sida. Men
så rulla den vidare, først over på taket, så rundt på hjula igjen og så over på
sida ein gong til. Det kjendest som i sakte film. Etter å ha rulla rundt halvannan gong, stoppa bussen mot noko kratt og ei bjørk nokre meter frå fjøresteinane 15 – 20
meter nedanfor riksvegen. Hadde ikkje
desse hindringane vore der, hadde bussen rulla ut i den brådjupe fjorden.
Det kunnealtså
ha gått endå verre. Men ei forferdeleg katastrofe
var det like fullt. På den ville ferda vart 13-åringane Terje Tandstad og
Harald Hjorthol slengde ut og vart klemde til døde under den rullande bussen.
Fem ungdommar vart sende til sjukehuset i Ålesund, fleire av dei alvorleg
skadde. For 14 år gamle Gudrid Tandstad stod det om livet. Ho hadde fått store
indre skadar og skulle få varig mein av ulukka.
Tok kommandoen
Lensmannsbetjent
Erling Lillevik hadde tilfeldigvis kome forbi like etter at ulukka hadde skjedd og
kunne ta kommandoen på ulukkesstaden. Då han kom til, var alt uhyggeleg stille i ulykkesbussen. Så braut det ut eit
vilt kaos med skriking og uhyggelege scener. Dei fleste var oppskrapte og
blødde sterkt, men nesten alle kom seg ut av bussen med eiga hjelp, fortalde
han til Sunnmørsposten.
Det same
minnest fleire av dei som var med på ulukka. I eit lite augneblink var det uverkeleg
stilt. Så høyrdest ei låg jamring. Så braut panikken ut. Det var skrik og
jamring medan borna fortvila leita etter utgangar frå bussen. Dei klatra ut
gjennom siderutene, som hadde ramla ut,
aka seg nedover utsida av bussen og hoppa ned på fast grunn. Så storma dei
oppover den bratte skråninga, blodige og redde, minnest fleire av dei som var
med på ulukka.
Lensmannsbetjent
Lillevik fekk varsla dr. Albrechtsen, som kom til og organiserte
redningsarbeidet. Han delte inn dei skadde i to. To jenter og tre gutar vart
sende til Ålesund sjukehus. I tillegg til sjukebilen, vart folk som kom i privatbilar
rekvirerte og sende til sjukehuset med dei hardast skadde. Dei køyrde fort og
brukte hornet. Dei andre elevane vart frakta til legekontoret i Sykkylven og
fekk medisinsk tilsyn der. Dr. Bendixen, den faste legen i Sykkylven, var i
Oslo. Han reiste heimover med første fly for å hjelpe til med å ta seg av dei
skadde.
Svake vegkantar
Jan Rokset (11) og Roar Tynes (14) hadde nettopp gått av bussen då dei høyrde
ein høyrde uvan lyd. Dei trudde første det var ein kollisjon, men så såg dei at
skulebussen hadde rulla utfor vegen, fortalde dei til Sunnmørsposten. Folk i
bilar som kom til, strøymde til for å hjelpe til. Etter kvart breidde også ryktet seg til
foreldre og pårørande. Nokre av dei som budde nærast, kom springande. Lensmannsbetjenten
måtte også dirigere trafikken forbi og skilje dei skadde og pårørande frå dei skodelystne, som også samla seg og
skapte bilkø.
Den unge sjåføren tok det tungt. Han hadde fått
buss-sertifikat berre eit halvt år før. Men i følgje avisa var det ingen som
klandra sjåføren for ulukka. Sunnmørsposten kunne fortelje at bussen hadde
svært låg fart då ulykka skjedde[KT1] .
Hjulspora viste hjula hadde vore ein halv meter frå vegkanten. Vegstikkene var
derimot plassert heilt ytst på vegbarden. Men vegkanten var berre lausgrus,
fortalde avisa.
Dagen
etter følgde avisa opp med eit intervju med vegsjef Torvik i Statens vegvesen. Svake
kantar er eit problem på mange gamle vegar i fylket, vedgjekk han. Trafikk med tunge bilar pressar
vegkantane utover den delen av vegen som er fundamentert. Brått kan dei gi
etter – det er eitt slag trøttleiksbrot, uttalte han.
Då
Sykkylvsbladet kom ut fem dagar seinare, 8. september, hadde avisa fått tid til
å tenkje over årsaka. «Den svake vegkanten må ta skulda for denne forferdelege
ulykka. Det er nok diverre slik at utbygginga av vegane i den seinare tid,
ikkje har stått i forhold til den store utviklinga i trafikken» heitte det i
artikkelen.
Folkekrav
Redaktør
Leif Ramstad brukte ikkje krigstypar og mange ord til å fortelje om ulukka. Det
var det ikkje naudsynt. Dette snakka heile bygda om. Torsdag 22. september
kunne avisa melde at kommunestyret også hadde drøfta den dårlege vegstandarden.
Det vart samrøystes vedteke å sende eit skriv til vegsjefen i Møre og Romsdal
med oppmoding av dei farlegaste vegstykka Tandstad – Drotninghaug måtte bli
utbetra. I brevet, som vart skrive av ordførar Arnold Weiberg-Aurdal, heitte
det at det var eit folkekrav at det snarast måtte gjerast noko for å utbetre
fylkesvegen gjennom Sykkylven. I ordskiftet om brevet var det eit krav at dei
farlege vegpartia frå Tynes og innover måtte prioriterast.
-Det var
jo dårlege vegkantar i heile kommunen, Tynesstranda, over bøane på Lade,
Riksheim og Erstad. Vi har jo nokre av dei enno, på Sørestranda, seier Magne
Berge, som arbeidde i «Billaget» det
meste av sitt liv. Akkurat dette året køyrde han lastebil for Haugset. Men han heldt
kontakten med sjåførane i Stranda og Sykkylven Billag og han minnest vel at ulukka
gjekk hardt inn på alle involverte.
Kommentarer
Legg inn en kommentar