Møblar og namn
Å velje namn til born og produkt er noko ein legg omtanke i. Møbeldesignarar
og produsentar henta namna frå stjernehimmelen, TV-seriar, adelskap og jazz, men var underleg forsiktige med å knyte
fabrikknamnet til produktet.
Den amerikanske mafia-gangsteren
Al Capone hadde eit visittkort der han presenterte seg som møbelhandlar. Han
hadde ei bruktsjappe for møblar som dekkadresse og hos det amerikanske
møbelvarehuset Harvey Norman kan ein enno få kjøpt ein sofa med namnet Capone.
Men dette er unntak som stadfester regelen. Møbelseljarar låner ikkje
kriminelle namn til sine produkt. Men
frå kongelege, adel, kjendisar og jazzmusikarar – sjå, det er ei heilt anna sak!
Nummer
og namn
Den første storseljaren blant
fabrikkproduserte møblar i verda var stolane frå den produsenten Thonet i
Austerrike. Desse lette stolen med si runde form og rottingsete kom rundt 1860.
I 1930 var det selt 50 millionar av bestseljaren,
som gjerne blei kalla kaféstolen, og dei
andre wienerstolane frå fabrikanten. I 1905 kom Josef Hoffmann med si Sitzmaschine. Sitjemaskina såg ikkje
vidare behageleg ut, men hadde regulerbar rygg. Modellen hadde nok ein viss appell til teknologi-interesserte og er ein modell som
peikar framover mot dagens høgteknologisk og regulerbare kvilestolar. Etter
kvart kom formgivarane på banen med ny design for moderne europearar. Marcel
Breuer med B3 i 1925, Mart Stam med Stuhl W1 i 1926. Ingen av
namna var særleg fengande - det var få produkt på marknaden og det var lite
behov for oppsiktsvekkjande namn.
Seinare blir det viktig å definere produktet. Den
danske designaren Hans J. Wegners presenterte sin 3-Benet
Skalstol (1963) og fortel noko om
forma på produktet. Det skulle enno nokre år før møbelprodusentar flest gav
produkta sine beskrivande namn om kunne
fungere på mange språk, som finske Kukkapuro, som kalla sin svingstol frå 1964
for Karuselli.
Ikkje minst her i
landet var namnebruk i pioneråra. Dei
første korgstolmodellane til Sykkylven
Kurvmøbelfabrikk, skipa 1929, seinare kjend som Vestlandske, bar namna Nr. 70 og Nr. 71. Namnet på produktet var først og fremst til intern bruk i
fabrikken. På 40- og 50-talet greidde
ein seg gjerne med modellnummer. På Hjellegjerde var det Nr. 110, Nr.150, Nr.130, Nr.230 som galdt. Berre ein sofa hadde eit skikkeleg dronningnamn: Viktoria.
Svane og Stressless
Like etter krigen
gjorde Ekornes suksess med
sovesofaen med det talande namnet Sofa-seng.
Med Svane-madrassen hadde Ekornes teke namnepolitikken eit skritt vidare og
vi fekk eitt av dei første merkenamna
i bransjen. «Som svanen hviler på vannet, like godt vil De
hvile på Svane-madrassen», heitte det i reklamen. Den
gongen var Svane eit merkenamn som vart brukt også på møblar. Svanett (1956) var det første namnet
på kombinasjonsmøbelet som kunne både
vere stuemøbel og soveplass. Svanett – sofa, seng og bord i ett, var
slagordet. Svane 4 var også namnet på
den første hudmodellen frå Ekornes. Svane Columbus var den første regulerbare
kvilestolen med vippe- og dreiefunksjon.
Eit nyskapande
produkt frå Ekornes var kvilestolen Stressless
som fekk eit engelskklingande,
men likevel heilt heimelaga namn. Den første Stressless-stolen vart produsert i
1971. Varemerket Stressless har ein stor
del av æra for suksessen. Erling Ekornes var mannen som gav stolen namnet, som
høyrest meir engelsk ut enn det er.
”Stress” var moteord nummer ein på syttitalet,
brukt i tydinga sjeleleg og lekamleg press, uro, påkjenning. Stressless er eigentleg eit såkalla falsk lån
frå engelsk, på same måte som ”grillparty”, altså samansett av engelske ord,
men laga her heime utan å vere ein del av det engelsk språket. For nordmenn er
det derimot naturleg at Stressless tyder ”fri for stress”- eventuelt som oppmoding: ”stress mindre”. På engelsk
kjende ein aldri noka anna tyding av ordet enn eit spesialord frå fonetikken
som tydde eit ord utan trykk, fortalde språkforskar Endre Brunstad i ein
artikkel i Årbok for Sykkylven i 2009. Men den norske tydinga av ordet vann
fort fram i mange språk. Merkenamnet Stressless utvikla seg til ei sterk
internasjonal merkevare som blir oppfatta på tvers av språkgrensene.
En-To
Innover femtitalet
var det lenge vanleg med norskklingande namn som Blinken, Bravo og sovesofaen
En-To. På sekstitalet brukte
Hjellegjerde namn som Arvo (finsk
mannsnamn), Neptun, Vesta, Pollux (himmellekamar) og Capello (kjend italiensk fotballspelar og
trenar). På syttitalet kom Corona, Carina, Fortuna, Colombi, Mira,
Luna, Nova og Capilla. Namnevalet
er framleis inspirert frå latin, medan
Baron låner namn frå adelskap og overklasse.
Trenden med namn frå
himmelrommet og latin held seg også utover på 1980-talet som himmelnamnet Sirius, men vi har også det meir
norskklingande Juvel, det
engelske Pilot og Spring og det beskrivande
Tilt. Men det var også tid for
eksotiske namn som Sirrah, Targa, Salma
og Antea og Riegel, den siste kanskje
inspirert av sjokoladen med same namn.
På nittitalet held det fram med namn frå namn frå italiensk og latin, pluss
Mustang (etter den amerikanske
sportsbilen) og Mirage (etter det
franske overlydsflyet). Så har vi det første tiåret etter 2000. No er
inspirasjonen leiarskap og makt (Alfa,
Boss, Admiral), det gode liv (Living,
Sunset) og adel (Hertug, Lady).
Middagskvild
Nummer i staden for namn var i grunnen vanleg
i sykkylvsindustrien heilt fram til at Ingmar Rellings design får fotfeste i
møbelbygda. Den samanleggbare Nordic frå
1954 , med skumplast i stoppen og
elegant teaktreverk, var moderne både i form og konstruksjon og fekk eit namn
som signaliserte ambisjonar om eksport.
Siesta er ein annan ikonisk stol frå Sykkylven. Stolen var nyskapande då han
kom i 1965 og framleis i produksjon. Med sin lette konstruksjon av laminert tre og seglduk
og med eller utan pute var han moderne
då han kom og tidlaus i dag. For designaren Ingmar Relling var namnet eit naturleg val. Siesta tyder noko i
nærleiken av det sykkylvingane ein gong kalla middaglur. Sjølve ordet var
spansk og drog tankane mot charterturismen som på denne tida var noko nytt og
eksklusivt her i landet.
Med Ingmar Relling
kom internasjonale og beskrivande møbelnamn på løpande band; Base, Optima, Rest, Nobel, Flair. Møbelsystemet Bonus for Vestlandske,
Combina for Ekornes og namn som Flex og
Wave var også namn som i tillegg til
å vere attkjennelege namn også fortalde litt om produktet. Relling-møblar som Cox, Manta og Tema var også eksempel på korte, internasjonale og funksjonelle namn.
Hj. Brunstad Møbelfabrikk
heldt seg også lenge med tal som namn på sine modellar. Nr 485 frå 1948 var ei sofagruppe med stoff innvendig og imitert skinn utvendig, Nr 390 frå om lag same år hadde lause og vendbare seteputer. Ved Brunstad satsa
dei på namn i staden for nummer frå rundt 1958. Etter kvart kom sofaene Lotus, Marina, Oslo og Venus - alt saman namn tenkt til å
passe både ein norsk og ein internasjonal marknad. Det kom stolar som King, Knoll, Sjeik og Roma. Den
første vippestolen fekk namnet Pop. Ein kvilestol
i skinn og laminert bøk fekk namnet Viking,
eit namn som hadde ein god klang både heime og ute.
Krå-Kos
Det urbane liv har alltid
hatt appell. Komande forsking må finne ut kor mange norske møbelprodusentar som
har hatt modellar med namn som Manhattan ,
New York, London og Paris på sine
produkt. Kvilestolen Rolls gjorde nok eit forsøk på å hente eksklusivitet frå
Rolls-Royce-bilen. Hjørnesofaen Krå-Kos
og sovesofaen Snorre fekk derimot
heilnorske namn. Elles dominerte internasjonale namn som Tellus,
Triton, Argo, Mira, Safari og Marco, Sara og Topas.
Tiki frå
1985 var nok inspirert av Kon-Tiki-ekspedisjonen, som representerte ein suksess
internasjonalt. Lord og Diana lånte
fjør frå engelsk adel. Gjennom ei årrekkje har designarane Arild Alnes og Helge
Taraldsen har gjennom mange år prega Brunstad-kolleksjonen. Med korte, lette namn
med gjenkjenningsverdi som Amanda og
Athen, Diana, Epos, Smile, Sting og Delta går også dei den breie og opptrakka veg når det gjeld
møbelnamn
Det same gjeld ein produsent som Formfin. Her
er det Uno og Athene, Mobile, Swing, Thea
og Venus, namn dei slett ikkje har vore åleine om. L.K. Hjelle er ein
produsent som alltid har kombinert dei utfordrande og moderne modellane med
klassisk formgiving. Det går også fram av produktnamna: Her er produkt som Alberte, Arena, Windsor og Eva. Men her
finn ein også namn med meir moderne klang: Fam,
Hal, Kavai og My, modellnamn som
blant andre gjenspeglar at fabrikken har engasjert yngre arkitektar med fartstid blant anna i designfellesskapen Norway Says.
Musikk
Musikk har alltid
vore ei inspirator for møbeldesignarar. Namn som Menuett og Symfoni har vore i
bruk av mange. Hos Hjellegjerde hadde dei sofagruppa Mantovani, truleg inspirert av Mantovanis orkester, som var landeplage i Ønskjekonserten gjennom mange
år.
Ekornes har brukt
musikalske namn i Stressless Jazz og Stressless Blues. Men få formgivarar har brukt namn frå jazzen meir gjennomført enn designarane Dave Vikøren
og Steinar Hindenes i designgruppa Circus i Bergen. Her finn vi sofaen (Charlie) Mingus og stolen (John) Coltrane. Her er teppet Cannonball (Adderley), stolen
(Thelonius) Monk, sofaen Be Bop og skapet Bird (Charlie ”Bird” Parker). I kolleksjonene til Circus finn vi
også jazzheltar som (Lester) Young og
(Ben) Webster, (Frank) Wess, (Chick) Webb og (Stan) Getz.
Blygskap
Peter Opsviks
Cylindra-serie er prega av underfundige ordspel, til dømes på ein serie skåp
med titlar som Naboskap, Lidenskap og Troskap. Ordspela speglar den uhøgtidelege
kreativiteten til designaren.
Eitt særtrekk
ved møbelbransjen – og til stor irritasjon for møbelhistorikarar – er
den nesten utrulege blygskapen som produsentane har lagt for dagen når det
gjeld å plassere varige fabrikkmerke på sine produkt. Kjøper ein eit kjøleskap,
ein komfyr eller ei vaskemaskin, har det
alltid vore sjølvsagt at fabrikkmerket sto sentralt plassert og var festa på
ein måte som gjorde at det varte heile produktets levetid. Ein skulle tru at
det same ville gjelde også ein sofa eller ein stol. Men gamle møblar har ofte
ikkje så mykje som spor av ein avbleika merkelapp til hjelp for dei som vil
identifisere produktet.
Anonym
Det er vel kjent at
dagens møbelkjeder med vilje tonar ned namnet på den enkelte produsenten og
gjerne vil marknadsføre møblane dei har utstilt under kjedenamnet, anten dei
skriv seg frå Stordal eller Kina. Men også møblar som er eldre enn møbelkjedene
manglar produsent-signatur. Kanskje var det vanleg å setje slik informasjon på
emballasjen og på lause merkelappar. Det er likevel påfallande at ikkje
møbelbransjen, som elles låg frampå med heile brystkassa for å selje sine
produkt, ikkje var meir opptekne av å byggje merkevare.
Også for den som
prøver å plassere møbelstoff med produsent og årstal, er det liknande vanskar.
Møbelstoff er gjerne merka med produsentnamn som Sellgren og Tingvoll, Innvik
og Gudbrandsdalens Uldvarefabrikk. Her kan ein også unntaksvis finne eit
designarnamn. Men årstalet for designet og når det vart produsert, har vi enno
til gode å finne. Vi tenkjer det har sin gode grunn: Dei som selde møbelstoff,
var opptekne av å presentere fargar og mønster som moderne og nye av året. Årstal på stoffprøvene, som avslørte av
mønsteret var gammalt og velbrukt, ville
bli oppfatta som dårleg reklame.
(Årbok for Sykkylven 2016)
Kommentarer
Legg inn en kommentar