Lang kamp for promille
I løpet av femti år har Sykkylven endra seg frå
tørrlagt bedehusland til eit lokalsamfunn med vin på kafeen, øl i butikken og
eige pol. Fremst i striden
for skjenkerett på 60-talet stod ein syngjande hotellvert frå Nord-Noreg.
For femti år sidan kom Ernst Ellingsen som sjef for det som sykkylvingane var vane med å kalle
Hotellet, men som no fekk namnet Sjølyst
Gjesteheim, etter kvart Sjølyst Turistheim. Sykkylven har lange
hotelltradisjonar, men hotellet som den nye hotelldirektøren overtok, var nedslite
og gammaldags og med eit elendig belegg.
Ernst Ellingsen var ein frittalande nordlending. Han kom rett frå nattklubben
Regnbuen i Oslo og hadde sine profesjonelle erfaringar frå hovudstaden. No
ville han satse på hotelldrift i den blomstrande møbelkommunen Sykkylven. Det
gjekk ikkje lenge før han gjorde det klart at han måtte ha skjenkerett for
spisegjester om han skulle kunne skape eit moderne hotelltilbod. Han viste til
at hotella i nabobygdene Ørsta og Stranda var godkjende som høgfjellshotell og som
hadde fått skjenkeretten sin frå departementet. I Sykkylven var ein prisgitt folkeviljen og dei folkevalde. Her var
det enno eit kompakt fleirtal mot at det skulle serverast øl og vin til
innbyggjarane – ikkje ein gong til maten. Di meir alkoholtilbod, di større
skadeverknader, meinte politikarane og var spesielt opptekne av at ungdommen
ikkje skulle bli eksponert for rusdrikk av noko slag.
Kristendom og
fråhaldssak
Historisk hadde Sykkylven knapt utmerka seg i noka lei når det galt alkoholbruk. Sykkylven var
som Sunnmøre elles – ganske midt i laget
både når det galt konsum og motstand mot rusdrikken. Distriktet hadde hatt sin
del av misbruket som prega landet på 1700- og 1800-talet då heimebrenninga
blomstra opp og skapte stor elendigheit. Det store konsumet, spesielt av brennevin, skapte ei pietistisk orientert
protestrørsle mot slutten av 1800-talet. Den frilynde ungdomsrørsla hadde også motstand mot rusdrykk på programmet.
Kampen mot alkoholen vart ei folkerørsle som greidde å redusere alkoholbruken
kraftig i åra som følgde. Spesielt på Sør- og Vestlandet vart kombinasjonen
fråhaldssak og kristendom ein kraftfull kombinasjon første halvdel av 1900-talet.
I Europa hadde
alkoholen hadde ein heilt anna og meir naturleg plass i dagleglivet. Etter
krigen såg ein konturane av eit nytt og opnare samfunn der impulsane utanfrå
fekk større plass. Spesielt utover på sekstitalet, då møbelindustrien tok til å
gjere seg gjeldande på eksportmarknaden, kom fleire heimefødde sykkylvingar i nærkontakt
med den kontinentale alkoholtradisjonen.
Men motstanden mot
liberalisering lokalt var sterk. Mange av dei som vart rekna som bygdas leiande
kvinner og menn hadde eit kristent og idealistisk fråhaldsstandpunkt. Dei var
opne for internasjonal kontakt, men ville berre importere dei internasjonale
impulsane som dei såg som gode og byggjande. Slik var den etter kvart
internasjonalt orienterte reiselivsgründeren Bernt Fauske, som arrangerte
charterturar for nordmenn til inn- og utland i kristen regi og skreiv flammande
dikt og lesarinnlegg mot alkoholen i
Sykkylvsbladet. Ikkje minst galt det industripioneren Jens E. Ekornes. Han var
lokalpatriot, men samtidig vidopen for impulsar utanfrå så lenge dei ikkje
gjekk på tvers av ideala han kjempa for.
Idealisme
I For Jens Ekornes gjekk
industrireisinga hand i hand med fråhaldssak og nedervd pietisme blanda
med USA-inspirert kristentru. Han hadde stor velvilje for den kombinasjonen av
business, kristendom og privat ansvar for velgjerd som han hadde møtt i
Amerika. I tillegg til å vere den mest framgangsrike møbelprodusenten i
kommunen, tok han også på seg viktige samfunnsverv. Han var også ordførar nokre
år og var med på ei aktiv «headhunting» for rekruttere unge kristelege lærarar
til skulane i Sykkylven. Draumen dei bar på var eit moderne, opplyst og
velståande samfunn der folk arbeidde hardt for seg sjølv og kvarandre og som
drog i same retning. I dette samfunnet hadde ikkje alkoholen nokon plass,
korkje til kvardags eller til fest.
Jens Ekornes og Bernt Fauske målbar visjonar som mange i
kommunen delte. Men ikkje alle var like rettlinja. Presset frå samfunnet utanfrå
auka i styrke. Industrileiarar og seljarar som reiste i inn- og utland vart
vane med øl og vin til maten og tok med seg skikken heim. Det vart skumla om
kristelege industrileiarar som gjekk på nattklubb når dei var på møbelmesse i
København. Mange snakka om dobbeltmoral. Dobbeltmoral var det også å sjå mellom
fingrane på fylla utanfor ungdomshusa når det var offentleg dans, meinte mange.
Her tok mange av dansegjestene flittige turar bak nova for å styrke seg på heimebrent,
kornøl og illeluktande sats. Dette verka som ein gammal og uutryddeleg
tradisjon. Men mange stilte seg spørsmålet om det ikkje hadde blitt mindre
flatfyll om dei fekk drikke sitt øl på hotellet i kontrollerte former og på
legalt og offentleg vis.
Folkerøysting
I 1965 var presset så
stort at det vart arrangert folkerøysting
over spørsmålet om hotellet skulle få skjenkerett.
Fråhaldstanken stod så sterkt at det knapt var nokon som våga å flagga eit ja-standpunkt offentleg. Røystinga viste også
at fråhaldsfolket hadde full kontroll. Frammøtet
var 60 prosent. Det vart også 60 prosent som røysta nei til skjenking. Vedtaket vart naturlegvis feira som ein siger.
Sykkylven skulle framleis vere tørrlagt for kjøpe-alkohol.
Slik var situasjonen tilsynelatande avklara for mange år
framover. Men i 1966 kom Ernst Ellingsen inn som hotellvert. Han satsa friskt, pussa opp rom og restaurant
og snakka høgt og fritt om sine planar om å levere mat og drikke både til
forretningsreisande, turistar og bygdefolk. Hotellet hadde 30 senger. Før han
tok over, kunne det vere så få som sju gjester på ein månad. Etter to års drift
var det stort sett fullt belegg heile
tida året rundt, fortalde han til avisene.
Sykkylven hadde behov
for eit moderne hotell, det var også bygdefolket samde i. Etter kort tids drift
gjekk Ellingsen ut og sa at å nå dette målet var vanskeleg å nå viss han ikkje
fekk servere alkohol til spisegjestene. Det første drifts året hadde han 17
bryllaup på hotellet. Det andre hadde han 40. Neste år skal det bli seksti,
lova han. «Det er litt av ein jobb å samle tomflasker og plastdunkar etterpå,
men det får så vere. Om eit par år skal eg ha innført drikkekultur i Sykkylven»,
lova han.
Alkoholdebatten hadde høg temperatur over heile Sunnmøre. I
Ørsta hadde Viking Fjord Hotel status som høgfjellshotell med skjenkeløyve gitt
av departementet. Men samtidig hadde Ørsta kommunestyre gjort vedtak om at
skjenkjeretten berre galdt for tilreisande og ikkje omfatta innbyggjarane i
kommunen. Hotelldirektør Ingvald Rørnes hadde sans for effektar: Han sette opp
ei godt synleg tausperring midt gjennom restauranten. På den eine sida sat tilreisande
– også voldingar – med alkohol i glasa. På
andre sida sat folk frå Ørsta kommune og måtte greie seg med lagerøl, som var
den tids lettøl og ei mager trøyst for folk i festhumør. Som venta skapte
sperringa mykje aggresjon og brudulje. Då ringde hotellverten bildebladet NÅ.
Sarkasmer
I 1968 fekk også Sykkylven besøk av hovudstadspressa. Det
var bildebladet Aktuell som var på langtur. Tema var naturlegvis det tørrlagde Sykkylven. Alt frå første line la bladet
seg på ein urban og sarkastisk stil, slik journalistar frå storbyen gjerne
gjorde når dei rapporterte frå bedehusland:
«Når det nye året er
inne, er alt klappet og klart for nok en akt i vår nasjonale komedie om legal
skjenking av øl og vin. Scenen er denne gangen Sykkylven.
Hovedaktør i tragikomikken er de gamle travere: Hotelldirektøren og
bedehusfraksjonen. I den uskrevne rollelisten figurerer som før
hotelldirektøren som fandens ambassadør og avholds/bedehusfolket som de byggende
og samfunnsbevarende krefter», heitte det.
Bladet var ikkje direkte objektivt i behandlinga av
skjenkesaka i Sykkylven. Vi kan meir enn ane at journalist Bjørn Hervik gjerne spela
rolla som opplysningas faneberar i eit mørkemannland der pietismen heldt eit undertrykt
folk i slavekår.
«Det pene og ordentlige hotellet, hvor der
hittil bare har vært drukket brennevin på flasker og hjemmebrygg i ballongvis,
har ikke såkalt turisthotellstatus, hvorfor departementet er avskåret fra å
desavouere (overprøve) kommunestyret. Og derfor: Hvis hotellets direktør Ernst
Ellingsen, et ukjent antall industrifolk og et ukjent antall av kommunens
borgere vil ha skjenkerett – og de vil de - må de spille sin rolle til ende.
Men de må gå hardere til verks enn forrige gang, under avstemningen i 1965. Da
hadde de ikke mye de skulle ha sagt overfor mot-fraksjonen».
Journalisten prøvde å få nokre av innbyggjarane med
ja-standpunkt til å uttale seg under fullt namn. Berre ein person våga å stå
fram. Det var fabrikkeigar og kommunestyrerepresentant Fritjof Fredriksen. Sjølv
drikk han både øl, vin og pjolter, vedgjekk han. Men han vil ikkje at ungdommen
skulle få alt for lett tilgang til rusdrikken. Ordførar Arnold Weiberg-Aurdal understreka
at han sjølv hadde han ikkje teke offisielt standpunkt. Men han gjekk så langt
at han sette spørsmål ved om at var rett av kommunen å diskriminere sin
hotelldirektør ved å nekte han ein skjenkerett som direktørane i nabokommunane kunne
nyte godt av.
«Bak nova»
Då Ernst Ellingsen snakka med journalisten i Aktuell i 1968,
stod han i ferd med å søkje kommunestyret om
skjenkerett for pils og bayer. Spørsmålet om vin og sterkøl ville han
kome tilbake til når tida var mogen, det vil seie «når han hadde vist at han
kunne halde styr på folk», som han sa. Han
rekna med avslag i kommunestyret. Då ville det bli kravd folkerøysting
igjen. Etter to år som hotelldirektør i Sykkylven meinte han at han kjende
bygdefolket og kjende seg trygg på at stemninga var i ferd med å snu. Denne gongen
ville ja-folket vinne folkerøystinga.
Formannskapet
behandla spørsmålet om skjenking av øl og vin i skattekasse to (pils og
bayer) til spisegjester, reisande og til slutta lag. Søknaden vart avslått med
fire mot tre røyster. Kommunestyret gjekk imot med 14 mot 11 stemmer. Strategien
til Ernst Ellingsen slo til. Det vart og
folkerøysting i september same året. 777
av dei som røysta gjekk inn for sal av vin og øl, 129 røysta for øl i
skatteklasse 2 og 109 for øl i skatteklasse tre, altså totalt 1015 ja-røyster. 893
røysta imot.
Det var altså
fleirtal for øl. Dette var det første store slaget. Seinare skulle debatten
blusse opp med ujamne mellomrom og gi stadig
nye del-sigrar for dei som ville lette på regimet. Eitt heitt stridspørsmål var
om skjenkjeløyvet skulle knytast til spiseplikt. Ein ting var å drikke øl til
maten. Ein heilt annan ting var å drikke berre for drikkinga si skuld. Vedtaket
om at det skulle vere ølservering berre i samband med matservering, førte med
seg ein praksis som av og til kunne skape reaksjonar. Dei faste øldrikkarane
bestilte gjerne eit rimeleg «inn-
og-ut-smørbrød» som vart sett på bordet, men sjeldan fortært. Til tider kunne
smørbrødet få mange turar inn og ut av kjøkkenet. Skulle det då kome ein gjest
som faktisk var svolten og ikkje var kjende med dei lokale kodane, kunne det vere
at han kom til å setje tennene i eit velbrukt smørbrød som både var tørt og
uappetittleg.
Det vart kjempa
vidare for servering av sterkøl og vin. Så kom kampen om øl over disk. Det siste kulminerte med ei folkerøysting som gav eit knapt
ja-fleirtal. Det førte til at Sykkylven kommunestyre vedtok ølmonopol i 1987.
I 1993 vart det vedteke
ei prøveordning med ambulerande skjenkjeløyve som kunne søkjast for enkelte
høve. I 2000 sa kommunestyret nei til eit
forslag om at det skulle seljast øl i daglegvarebutikkane. Ølmonopolet med
utsal i Godsterminalen på kaia– eit utsal med eit makelaust utval for si tid –
skulle halde fram. Vedtaket om øl i butikk vart gjort i 2004. I 2005 kom den første søknaden frå Vinmonopolet om
å selje både øl, vin og brennevin. Kommunestyret
sa ja med stort fleirtal.
Den siste demninga hadde falle.
(Årbok for Sykkylven 2016)
Kommentarer
Legg inn en kommentar