Høgskule-lobbyisten
Høgskulen i
Volda har nettopp feira sine første femti år. Ein ung student frå Sykkylven hadde
ein stor del av æra for at det skulle bli høgare utdanning også i bygdemiljø.
Utdanningsnivået på Sunnmøre var lågt då utdanningssamfunnet
for alvor slo inn over fedrelandet rundt 1970. Tilbodet på høgare utdanning var
smalt og stort sett berre tilgjengeleg i Oslo, Bergen og Trondheim. I Volda
hadde dei rett nok hatt lærarskule sidan 1895, noko som hadde gjort Sunnmøre til
ein netto eksportør av nynorsktalande, fråhaldande og religiøse lærarar til
heile landet. Folkeskulelæraren var også så godt som den einaste modellen den
oppveksande slekta hadde om dei ønskte seg høgare utdanning. Men ei ny tid var
i emning.
Nye
impulsar
På tampen av sekstitalet bles nye impulsar også inn over
Nordvestlandet. Universiteta åleine kunne ikkje kunne dekkje den nye etterspørselen
etter utdanna arbeidskraft. Ungdomskulla var store. Næringslivet hadde blitt meir
differensiert. Den framveksande velferdsstaten trengde nye typar ekspertise til
alle dei nye profesjonane som voks fram. Samfunnet hadde brik for eit
utdanningstilbod over nokre år som kunne gi tilbod om eit breitt spekter av fag.
Resultatet vart dei såkalla distriktshøgskulane «.. truleg det mest vesentlege som har hendt i norsk
universitets- og høgskolepolitikk i denne mannsalderen», oppsummerte rektor ved
Universitetet i Oslo, Johs Andenæs, etter at det skuleslaget etter kvart hadde
funne si form.
Midt på sekstitalet forstod dei styrande f at det gamle
utdanningssystemet var for stivbeint og lite fleksibelt. Den såkalla
Ottosen-komiteen vart utnemnd i 1965 og fekk som oppgåve å leggje føringar for ei modernisering av
høgare utdanning. Tanken var at det var dei største byane i landet som ikkje
hadde universitet skulle få eit tilbod om kortare og yrkesretta «postgymnasiale»
studietilbod. Så skulle universiteta skulle ta seg av nivået over.
Forslaga om eit nettverk av høgskular utanfor
universitetsbyane førte naturleg nok til hektisk lobbyverksemd for å
posisjonere seg i alle delar av landet. Sunnmørsposten lanserte naturleg nok
Ålesund som skulestad. Då reagerte psykologistudenten Rolf Sagen frå Sykkylven kraftig.
«Eg hugsar akkurat kor eg gjekk og stod då eg las dette. Eg var heime i
Sykkylven. Eg kjende heile kroppen protesterte og tok dem beslutninga då, at det
aldri skulle skje».
Kulturkollisjon
Det var starten på eit engasjement som i ettertid har vore
lite påakta, men som historikaren Oddbjørn Magne Melle har framheva som viktig
i doktorgradsavhandlinga Ein høgskule
finn sitt distrikt frå 1999. Rolf Sagen (1940 – 2017) voks opp i Sykkylven.
Han valde han å reise til Ålesund for å gå på gymnaset. Der opplevde han ein
kulturkollisjon mellom småbyen og hans eigne bygdeverdiar, fortalde han seinare.
Gymnastida hans i Ålesund var ikkje lukkeleg, men skulle bli stoff for diktaren
i han. Hybeltilværet for einsame bygdeungdommar i byen skildra han blant anna i
gjennombrotsromanen Mørkets gjerningar (1976). Før det hadde han gitt ut
diktsamlinga Dørklinker (1968) og den eksperimentelle collage-romanen Kvengedal
(1970) med klipp frå lokalavisene Sykkylvsbladet og Sunnmøringen. Seinare
skulle han bli den som skipa og leia Skrivekunstakademiet i Hordaland. Totalt
gav han ut 30 titlar fordelt på lyrikk og romanar både for born og unge. Nynorsk
språk og bygdeverdiar stod sentralt i forfattarskapen gjennom heile livet hans.
Men på tampen av 60-talet studerte Rolf Sagen enno
psykologi i Oslo og var medlem av Studentmållaget i Oslo. Studentmållaget hadde
lange tradisjonar som ei kulturell og politisk kraft heilt tilbake til skipinga
i 1900. Dette var staden der gåverik landsungdom som var i ferd med å utdanne
seg inn i dei høgaste stillingane i samfunnet kunne markerte seg. I 1968, tidleg
i diskusjonen om kvar distriktshøgskulane skulle plasserast, kasta medlemmer av Studentmållaget i Oslo seg
rundt og skipa Aksjonsnemnda for DH i bygdemiljø. Rolf Sagen skulle bli den
fremste drivkrafta i dette arbeidet. Personleg heldt han ein låg profil, men var
organisator, brubyggjar og ein effektiv lobbyist i maktas korridorar. Han var
ikkje typen som ville bli leiar og samle personleg makt. «Rolf Sagen var flink
til å unngå formelle verv. Men når to-tre personar var samla og la strategiske planar,
så var Sagen der. Han var litt av ein ideolog og stod Gunnar Skirbekk nær»,
opplyser kampfelle og seinare historieprofessor Ola Stein Stugu.
Drivkraft
Rolf Sagen blir i avhandlinga til historikaren Oddbjørn
Magne Melle nemnt som den fremste drivkrafta i Aksjonsnemnda for DH i
bygdemiljø. Bak denne organisasjonen stod åtte bygde- og nynorskorganisasjonar,
med Studentmållaget som den drivande krafta. Rolf Sagen vart som ein general i
denne kommandosentralen. Studentmållaget fungerte som det utøvande organet.
Aksjonsnemnda
fekk etter kvart støtte frå 200 landkommunar. Målrørsla stod samla om kravet om
høgskuleutdanning også i bygdemiljø. Rolf Sagen fekk til og med skrive leiarartiklar
i avisa Dag og Tid og han skreiv reportasjer frå bygdemiljø som kunne vere
aktuelle for distriktshøgskule. Lokalt på Sunnmøre vart det heller ikkje sove
i timen. Rolf Sagen var også den personifiserte linken mellom Volda/Ørsta og Oslo, skriv Oddbjørn
Melle. Argumentasjonen frå den unge studenten gjorde inntrykk både lokalt og blant dei som hadde makt både
i regjering og på Stortinget.
Som første lokale komité i landet la Volda-miljøet dei fram sine
argument for ein distriktshøgskule alt i 1967. Viss Møre og Romsdal skulle få
høgskule, var det på ingen måte sjølvsagt at høgskulen skulle leggjast til ein
by, slo dei og deira våpendragarar i Studentmållaget i Oslo fast. Volda-komiteen
hadde stolte akademiske tradisjonar å vise til: Opplysningspresten
Hans Strøm. Sivert Aarflot, med landets første avis på landsbygda.
Nynorsk-grunnleggjaren Ivar Aasen. Lærarskule
frå 1895 som på 1920-talet med sine 400 elevar hadde vore størst i Skandinavia.
Det første gymnaset på landsbygda (1910) og handelskule frå 1933.
Kultursenter
Kva hadde Møre og Romsdal elles å vise til av
akademiske tradisjonar? Ikkje veldig mykje. Ålesund hadde kanskje eit par sofabreidder med lektorar på lærarrommet på
Latinskolen, elles var det smått stell. I Kristiansund var det minst like tynt.
I den gamle embetsmannsbyen Molde stod det litt betre til. Men når det galt akademisk tyngde og danning, var
det faktisk Volda/Ørsta det naturlege valet, kunne Rolf Sagen med tyngde slå fast.
Kyrkje- og undervisningsminister Kjell Bondevik var også blant
dei som først tenkte at det nye skuleslaget helst måtte kome i større byar. Men
blant yngre akademikarar spirte nye tankar. Ein av dei som argumenterte for at
språk og kultur i store delar av landet vart undertrykt av dei akademiske miljøa
i universitetsbyane og meinte at landet måtte få eit utdanningssystem som
motverka sentralisering og fråflytting og som kunne gi kraft i arbeidet for
utkantane, for primærnæringane og for miljøvern, var bergensfilosofen Gunnar
Skirbekk. Han la fram tankar som var i
tråd med tidas grasrotkrav om demokratisering og spreiing av makta i samfunnet.
Kampen for distriktshøgskule i bygdemiljø hang også nøye saman med den veksande
motstanden mot EU som førte til nei-fleirtalet i folkerøystinga i 1972.
Fogderistrid
Det skulle gå litt tid før dei nye tankane om
desentralisering slo rot i det etablerte samfunnet. Fylkesmann Erling Sandene i
Møre og Romsdal hadde eit problem då han skulle foreslå plassering av ein distriktshøgskule
i Møre og Romsdal. Han skulle ønske seg at fylket hadde «en annen beskaffenhet»
- altså at fylket hadde ein sentral by som peika seg ut. Sandene, som ifølgje
den ordramme ordføraren i Ålesund, Gustav Flisnes, skreiv nynorsk med passar og
linjal, la ikkje særleg vekt på at han leia eit nynorskfylke. Han konkluderte med
at distriktshøgskulen måtte kome i ein av dei største byane, Ålesund eller Molde.
Dette vart naturleg nok ei sak som skapte bitter fogderistrid
i fylkestinget. Dei 23 representantane frå Sunnmøre samla seg først om eit permanent
desentralisert opplegg med økonomisk-administrative fag i Ålesund. Men dei kom
med eit viktig tillegg: Dersom departementet ville ha prøvedrift i bygdemiljø, burde
det gjerast i Volda/Ørsta. Då det kom til røysting, vart koalisjonen
Nordmøre og Romsdal sterkast. Med 28 røyster vedtok fylkestinget at tilbodet om
økonomisk-administrative fag burde leggjast til Molde. Vedtaket var eit stort nederlag
for Ålesund. Men for Volda og bygdemiljøet skulle det bli ein fordel.
Like før den
avgjerande røystinga i Stortinget, leia Rolf Sagen ein fagleg sterk deputasjon
i møte med kyrkje- og undervisningsminister Kjell Bondevik. Han tok med historieprofessor
Magne Skodvin og filosof Gunnar Skirbekk, begge med nynorsk kulturbakgrunn.
Skirbekk hadde teke initiativet til ein underskriftskampanje med krav om at
minst tre av dei nye høgskulane skulle ligge i bygdemiljø.
Besøket viste att i stortingsproposisjonen. Departementet brukte
Gunnar Skirbekks terminologi om motekspertise. Statsråd Kjell Bondevik, som var
folkeminnegranskar og frå bygdemenneske frå Sogn, let seg påverke. Då
Stortinget fekk saka, var stemninga snudd. Det vart DH-skule til Stavanger og Kristiansand. I
Møre og Romsdal vart det ei delt løysing: Eit økonomistudium i Molde, men med høgskuledirektør og administrasjon pluss eit
breitt studietilbod i Volda.
Lobbyinnsatsen til
Rolf Sagen gjekk stort sett under radaren i media, men vart sett pris på av
voldingane. Fire månader før det avgjerande stortingsvedtaket, gjorde Volda formannskap
vedtak om å løyve 3000 kroner til Rolf Sagen for utgiftene og alle timane han
hadde brukt for å få lagt
distriktshøgskulen til bygdemiljø og til Volda.
Famlande start
Høgskulen i Volda kom
ikkje i gang i 1970 som først var tenkt. Tida var knapp og mykje måtte på
plass. Ein av grunnane til forseinkinga var at det vart strid om høgskulen
skulle verte ein del av lærarskulen eller omvendt. Då dei første studentane kom
til Volda i august 1971, var bygninga langt frå klar, og dei fleste lærarane
var enno ikkje komne.
Men om starten var
famlande, gjekk det seg raskt til. Når ein ser kva det har blitt i løpet av
desse femti åra, må ein bli imponert. Det er den største høgare
utdanningsinstitusjonen mellom Bergen og Trondheim med 4750 registrerte
studentar og 360 årsverk. Lærarutdanninga er ein naturleg del av høgskulen. Og
vyane er framleis store: Høgskulen i Volda har så alngt avvist alle forslag om samanslåing
med andre høgskular eller universitet og har også lufta ambisjonar om å bli universitet
på eigen kjøl.
Kjelde:
Oddbjørn Magne Melle: Volda – Vestlandets Oxford. Årbok
for Sunnmøre 2021.
Oddbjørn Magne Melle: Ein høgskule finn sitt distrikt. Om bakgrunnen
for høgskuleetablering i Møre og Romsdal: Volda og Molde. Doktorgradsavhandling,
Høgskulen i Volda 1999.
Grete Bugge Østvik: Rolf Sagen - aktive ungdomsår i Sykkylven.
Årbok for Sykkylven 2001.
Kommentarer
Legg inn en kommentar